maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

איך לשכנע בן אדם מכור לעשות את הצעד הראשון בכיוון של גמילה?

גמילה מסמים, מאלכוהול, מהימורים ומכל חומר או התנהגות מזיקים היא אתגר מורכב מאוד. עוד לפני שמתחילה הגמילה ישנו אתגר מורכב אחר – לשכנע את האדם שהתמכר לחומר כזה או אחר או להתנהגות פוגענית עבורו לטפל בעצמו.

חשוב להדגיש מיד: גם במרכז הגמילה המקצועי ביותר שעובד בו הצוות המיומן ביותר ושמציע תנאים אופטימליים לתהליך שמשנה את החיים ובמידה רבה מציל אותם לא ניתן לעזור למי שלא מוכן לעזור לעצמו. בהתאם חשוב מאוד להקדיש תשומת לב רבה לצעד הראשון בכיוון הנכון.

לא לטמון את הראש בחול

ההמלצה הראשונה בדרך לשיקום אמיתי של מי שסובל מהתמכרות לסמים, אלכוהוליזם, בעיית הימורים קשה, שימוש מופרז בתרופות מסוגים שונים ויש עוד התמכרויות מסוכנות, היא לא לטמון את הראש בחול. בעיות מהסוג הנ”ל לא נפתרות מעצמן, אלא להפך – רק מחמירות ככל שהזמן חולף ולא ניתן מענה מקצועי למצב.

כך למשל מי שמשתמש בקוקאין רק יגדיל את המינונים משום שהגוף מסתגל לכמות הנוכחית ובאופן דומה גם התמכרות למשככי כאבים מחריפה עם הזמן עקב התופעה הנ”ל. אדם מכור להימורים יסתבך בחובות ולכן ישקע עוד ועוד ויידרש להגדיל את היקף ההימורים בגלל שהבור שבתוכו הוא נמצא הולך ומעמיק (וגם מפני שיש לו פחות ופחות מה להפסיד).

בהתאם התעמתות עם המציאות, ובמידת הצורך עם האדם המכור על-מנת שיעבור גמילה מהימורים, מסמים, מאלכוהול או מכל דבר אחר, היא הכרחית.

לעזור לאדם המכור לעזור לעצמו – אבל לא להציל אותו

כשאדם יקר לנו מסתבך בצרה צרורה – והתמכרות מכל סוג שהוא היא אחת המצוקות הקשות ביותר שיש – האינסטינקט של רוב בני האדם הוא להציל אותו. כדאי לדעת שדווקא הצלה עלולה לסבך את האדם עוד יותר. כך למשל מהמרים כפייתיים שהמשפחה שלהם מכסה את החובות שלהם רק ימשיכו להמר ואף יגדילו את הסכומים.

עזרה אמיתית היא החזרת הכוח אל המכור, למרות המצב הקשה שלו, והעברת האחריות אליו. רק כשהאדם יבין שאם הוא לא יציל את עצמו אף אחד לא יעשה זאת עבורו, תיתכן פנייה למקום שיכול לפתור את הבעיה מהיסוד ולא לטפל רק בסימפטומים שלה – מרכז גמילה פרטי מסמים (או מאלכוהול וכו’).

הצבת גבולות חד משמעיים

כשמניחים על השולחן – באופן חד, גלוי ולא מרוכך – את בעיית ההתמכרות זהו צעד חשוב מאוד בדרך לשכנע את האדם לטפל במצוקה באמצעות גורמים מקצועיים מתאימים.

צעד חשוב נוסף שחייב להתלוות לכך הוא הצבת גבולות: בפרט חשוב להבהיר לאדם כי מעתה לא תהיה עצימת עיניים לנוכח פגיעה באחרים (למשל גניבת כסף מהמשפחה כדי לממן סמים, התנהגות אלימה כשאין מספיק תרופות לאחר שהגוף כבר זקוק למינונים גדולים וכו’). גם להתנהגויות חשודות כמו למשל היעלמות בשעת ערב מאוחרת חשוב להקדיש תשומת לב ולדרוש הסברים ברורים. במידת הצורך ניתן להיעזר במקורות מידע רלוונטיים שמפרטים כמו למשל ספר מכורים אנונימיים.

הצגת עתיד אפשרי

דרך נוספת לשכנע אדם מכור לעשות את הצעד הראשון בדרך לגמילה היא להציג לו את העתיד האפשרי אם יגיע אל מכון גמילה מסמים במרכז שאמון על טיפול באנשים שנקלעו למצב דומה. לצורך פעולה זו כדאי להיעזר בצוות המכון שיכול למשל להפגיש את האדם המכור עם מי שנגמלו מהתמכרות דומה. אדם שעבר את כל התהליך, ומן הסתם יכול להזדהות עם התחושות של האדם שעדיין מכור, יסייע מאוד להתניע את תהליך הגמילה ההכרחי.

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן