maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

טיפול בהפסקת עישון ובהתמכרות בניקוטין

התמכרות לניקוטין היא סוג של התמכרות לסמים הנובעת משימוש בטבק בצורה זו או אחרת. מבחינת ההתמכרות, הניקוטין שווה ערך לאלכוהול, והוא עולה על כמעט כל התרופות הידועות, כולל LSD, קוקאין והרואין. מהירות ההתמכרות לניקוטין זהה כמעט להרואין, אך עולה על כל שאר הסמים, למעט כמה מתאמפטמינים. לאחר 3-4 מנות מתרחשת התמכרות לניקוטין, ועם מנה חדשה עולה כוח התלות. התמכרות לניקוטין נחשבת לאחת מצורות ההתמכרות החמורות ביותר. השפעת הניקוטין על הפיזיולוגיה הרסנית, ובפועל, לעולם לא עוברת ללא עקבות.

Никотин (2)

השפעות הניקוטין

  1. מחלה של מערכת הלב וכלי הדם
  2. נזק למערכת הנשימה
  3. פגיעה במערכת העצבים המרכזית
  4. היחלשות הפעילות הביואלקטרית של תאי המוח

מעשנים לעתים קרובות טוענים כי הם אינם מכורים לטבק. לדבריהם, ברצון אחד הם יכולים להפסיק את תהליך העישון אחת ולתמיד. לרוע המזל הפרקטיקה מראה תוצאה שונה לחלוטין. יתר על כן, זה זמן רב הוכח כי קיימת תלות פיזית ופסיכולוגית הן בניקוטין.

Никотин (3)

תלות פיזית בניקוטין

כשמדובר בתלות גופנית כוונה הינה לפיזיולוגיה של המעשן, במקרה של הפסקה ארוכה, מצריכה מנה נוספת. הפיזיולוגיה של המעשן רגילה להשיג כמות ניכרת של מגוון חומרים, כולל רעילים. לכן הגוף כבר יחווה אי נוחות חזקה מאוד מבלי שיקבל את המינון הנכון של ניקוטין. בתורו, הניקוטין עצמו, שעבורו אדם מעשן, הוא רעל.

Никотин (3)

התמכרות פסיכולוגית לניקוטין

הצד הפסיכולוגי בהתמכרות לניקוטין הוא שניקוטין מעודד תאווה, יש לו השפעה מרגשת על מערכת העצבים והמוח, ובכך מתפתח לא רק צורך פיזי, אלא גם פסיכולוגי. המעשן מבקש בכוונה לדכא כל אי נוחות. רוב האנשים אוהבים את מצב העוררות, וכמובן שיש רצון גדול להאריך את התאווה עצמה. כתוצאה מכך מלכודת מופעלת, ואדם נופל להתמכרות לניקוטין, יתר על כן, אינו מודע לחלוטין לתהליך זה. כמו כן, צעירים עם חוסר ביטחון, קומפלקסים ותעתועים רבים משתמשים בעישון סיגריות כאמצעי להצלת תדמיתם. כלומר, סיגריות מקנות הזדמנות הזויה לטעון את דימוי עצמי. ורבים בעזרת סיגריה רוצים למלא את חללם הפנימי. ההערכה היא כי הצד הפסיכולוגי של התמכרות לניקוטין נוצר כתוצאה ממחסור באהבה ובחיבה מצד האם. אחרי הכל, כשילד בוכה, הם נותנים לו מוצץ או שד אימהי. זה יושב כל כך עמוק במוחנו, שכשאנחנו נהיים מבוגרים, רבים מאיתנו מחליפים את הפטמה ממש בסיגריה, ממנה ילד בוגר נרגע מייד. ניתן לציין כי הגורם לתלות פסיכולוגית עשוי להיות טקס העישון הרגיל (לאחר האוכל, עם כוס קפה) – דרך חיים מסוימת ורגילה. אך באופן כללי, הגורמים לתלות פסיכולוגית מוסתרים במעמקי תת המודע ואינם נגישים לאדם המעשן. המסקנה היא פשוטה – כמעט כל אחד יכול להתמודד עם בעיה זו בכוחות עצמם. לכן אין שום דבר מביש בבקשת עזרה ממומחים, למשל נרקולוג, אדם שמבין היטב את ההיבטים הללו. אולם יש לקחת צעד בכיוון זה כאשר יש החלטה ברורה להיפטר מהתמכרות לניקוטין. אחרת זה כישלון.

Никотин (3)

תחזית והמלצות

התחזית בהליך התמכרות לניקוטין נקבעת על פי זמן ההתחלה של העישון, מספר הסיגריות המעושנות מדי יום ומאפייני גופו של המטופל. על פי הסטטיסטיקה, תוחלת החיים הממוצעת של אנשים שהתחילו לעשן כנער הייתה קצרה בשמונה שנים מזו של לא מעשנים. לאחר הפסקת העישון, משוחזרים תפקודי הנשימה והמחזור במהלך השנה הראשונה, הסיכון לחלות במחלות לב כליליות הופסק בשנה, והסיכון לתצורות ממאירות של חלל הפה, דרכי הנשימה העליונות, צוואר הרחם ושלפוחית ​​השתן הופך לחצי פחות לאחר 5 שנים. לאחר 10 שנים הסיכון להתפתחות סרטן ריאות מצטמצם. מעשנים המבקשים עזרה מתגלים כעמידים ביותר לטיפול. היעילות של תוכניות הטיפול במקרים אלה אינה עולה על 20%. במקביל, 95% מאלו שהפסיקו לעשן לא קיבלו טיפול רפואי. גורמים שליליים צפויים נחשבים להסתגלות חברתית לא מספקת, מין נשי, רמה גבוהה של צריכת טבק לפני הטיפול וביטויים בולטים של התמכרות לניקוטין. מומחים רפואיים טוענים כי עישון הוא מחלה כה קשה שאפשר לכנות בבטחה אחד הזנים של התמכרות לסמים, שהטיפול בהם קשה מאוד. לכן המאבק בהתמכרות לניקוטין דורש מאמץ אדיר ולעיתים קרובות התערבות מומחית.

המלצות למאבק בצריכת טבק:

  • ישנן מספר תרופות בעלות יעילות מוכחת בטיפול בהתמכרות לניקוטין, והקלינאי צריך לעשות את מירב המאמצים לשימושם על ידי מטופלים המנסים להפסיק לעשן, אלא אם כן יש התוויות רפואיות או קבוצות מיוחדות בהן אין מספיק הוכחות ליעילות (בהריון, לעיסה ונשנוש, מעשנים נמוכים ומתבגרים).
  • הטיפול בהתמכרות לניקוטין יעיל הן מבחינה קלינית וכלכלית. מתן ייעוץ ותרופות לטיפול בהתמכרות לניקוטין ללא עלות למטופל מגדיל את הסיכוי לתוצאה מוצלחת.
  • התייעצויות פרטניות, קבוצתיות וטלפוניות יעילות אף הן, ויעילותן עולה עם התגברות הטיפול (תרופות). שני מרכיבי הייעוץ יעילים במיוחד, ועל הקלינאים להשתמש בהם בהתמודדות עם מטופלים המנסים להפסיק לעשן: עצות מעשיות (שאלות / תשובות), תמיכה חברתית כחלק מהטיפול.
  • הטיפול בתלות בטבק יעיל במגוון רחב של תת-אוכלוסיות (מין, גיל, מצב בריאותי, רמת חינוך וכו'). על הקלינאים לעודד כל מטופל לנסות להפסיק לעשן, לתת ייעוץ מתאים ולהמליץ ​​על תרופות שהוכחו כיעילות.
וודאו שאחרי שהפסקתם לעשן, החיים שלכם יהפכו ויהיו נוצצים בצבעים שונים לחלוטין, ואל תדחו את המאבק נגד הניקוטין בקופסה ארוכה. זכרו שככל שהשימוש במוצרי טבק ארוך יותר, כך התלות של גופכם בניקוטין, שרפים וחומרים מזיקים אחרים הולכת וצוברת תאוצה, מה שאומר שהרבה יותר קשה להתגבר עליו מדי יום.

Никотин (1)

טיפול בהתמכרות לניקוטין לסיגריות

בעיית הטיפול בהתמכרות לניקוטין עד כה לא איבדה את הרלוונטיות שלה. ידועות יותר מ- 120 שיטות לטיפול בהתמכרות לניקוטין, מהן כ- 40 בשימוש נרחב. השיטות העיקריות לטיפול בהתמכרות לניקוטין כוללות אפשרויות רפלקסולוגיה שונות, צורות מרמזות על פסיכותרפיה, אימון אוטומטי, טיפול התנהגותי, טיפול בתחליפי ניקוטין (תרסיס תוך שרירית, משאף, מסטיק) וכו'. כדי להיפטר מההרגל הפתולוגי, ראשית עליך לקבוע את חומרתו. לשם כך, השתמש במגוון בדיקות פסיכולוגיות בהן המטופל עונה על שאלות. בהתבסס על התשובות, המומחה קובע את מספר הנקודות מ- 0 ל- 10. אם אתה תלוי ב- 7 עד 10 נקודות, אתה לא יכול להסתדר בלי טיפול מקיף, כולל טיפול תרופתי. במה משתמשים בטיפול:
  • תרופות עם ניקוטין רפואי או האנלוגיה הסינתטית שלה;
  • תרופות הרגעה;
  • עזרה פסיכולוגית;
  • פִיסִיוֹתֶרָפִּיָה.
מוצרים קיצוניים למיגור התמכרות לניקוטין אינם קיימים עדיין. בתהליך הטיפול ניתן להשתמש בטכניקות שונות הכוללות טיפול תחליפי באמצעות תרופות המכילות ניקוטין, רפלקסולוגיה, טיפול התנהגותי, השפעות מרמזות מהפנטות וכן הלאה. מטופלים רבים מנסים להתמודד עם התמכרות לניקוטין בעצמם, ומפסיקים בבת אחת את העישון במקביל, אולם שיטה זו יעילה רק ב -7%. 

איך נרקולוגים מטפלים בהתמכרות לניקוטין?

הטיפול מתחיל בהתייעצות עם נרקולוג. על הרופא לראות את המוטיבציה של המכור להירפא, והוא צריך גם לוודא כי המטופל סובל ממחלות כרוניות או חריפות או לא. בעתיד מוצעת למטופל שיטת טיפול מתאימה: • תרופות (כלומר נטילת תרופות הגורמות לרתיעה מניקוטין). • לא פרמקולוגי (שיטת טיפול זו כוללת קידוד ופסיכותרפיה). אי-תרופות כוללות גם היפנוזה וטיפול במצבי לחץ על פי דובז'נקו. יש גם שיטת בקרה כזו כמו קידוד לייזר (קרן לייזר מעבדת את נקודות הגוף האחראיות לתשוקה לניקוטין).

כיצד ניקוטין משפיע על הגוף?

הניקוטין עצמו הוא חומר הגורם לא רק התמכרות פיזיולוגית, אלא גם פסיכולוגית. בזמן ההתמכרות הגוף זקוק בהדרגה ליותר ויותר ניקוטין, מה שעלול להוביל למחלות כמו סרטן, מחלות לב וכלי דם, אימפוטנציה, אובדן שמיעה, שבץ מוחי, כיב בקיבה, מחלות שיניים, עיוורון. במקרה של הרעלת ניקוטין, אדם חווה כאבי ראש, בחילה, קלקול קיבה, נשימה מהירה ופעימות לב.

האם זה נכון שעישון סיגריות יכול לגרום לסרטן?

נכון, עשן סיגריות מכיל יותר מארבעים חומרים מסרטנים. טבק יכול להיחשב הגורם העיקרי לסרטן האיברים, במיוחד הריאות.

מהו טיפול היעיל בהתמכרות לניקוטין?

כוח רצון ומוטיבציה. אם אינך מצליח להחלים לבד, התייעץ עם נרקולוג.

האם אפשר להפסיק לעשן עם סיגריות אלקטרוניות?

אין שום הוכחות מדעיות לכך. כמו סיגריות רגילות, סיגריות אלקטרוניות מכילות ניקוטין, שגם הוא ממכר. בנוסף, סיגריות אלקטרוניות מכילות כימיקלים רבים (פרופילן גליקול – רעיל למערכת הנשימה). תוכן האלכוהול, גליקול והרדמה בסיגריות אלקטרוניות – מפחית את אי הנוחות בעת שאיפת אדים. במילים אחרות, אפילו סיגריות אלקטרוניות עלולות להוביל להרעלת ניקוטין.

אני רוצה להפסיק לעשן. מה היתרונות של הפסקת עישון?

ההחלטה הנכונה. מצב הבריאות ישתפר משמעותית, הגוף ייפטר סופית מהשלכות העישון, כמו קוצר נשימה, ריח רע מהפה, שיניים וציפורניים יפסיקו להצהיב, הזיכרון ישתפר, ואנרגיה תופיע לכל החיים. הפחית משמעותית את הסיכון למחלות קשות כמו אונקולוגיה, כיבים, בעיות לב.

לאחרונה הרגשתי שבני מריח טבק. אני חושד שהוא מעשן. איך לגלות אם יש לו התמכרות? האם עישון מסוכן לבני נוער?

עבור כל גיל, העישון אינו בריא. זה מסוכן ביותר דווקא בגיל ההתבגרות, כאשר אישיות נוצרת מילד. עישון בגיל זה מאט את הצמיחה, משבש את ההתפתחות הגופנית והנפשית ומשפיע לרעה על כל האיברים. שימו לב לסימני ההתמכרות לניקוטין, ככלל הם באים לידי ביטוי באובדן כוח, עייפות, דיכאון.

איזה נזק עישון פאסיבי גורם לגוף האדם?

עישון פאסיבי מוביל להופעת מחלות שונות כטבע מיידי או מחלות המתעוררות אחר כך. אפילו לא מעשנים יכולים לפתח מחלות לב וכלי דם או מחלות ריאה, פשוט מכיוון שהם נמצאים בקרבת מעשן. כמו כן, עישון כזה מעורר את התרחשות אסטמה של הסימפונות.

מי מרפא התמכרות לניקוטין, נרקולוג?

כן. הנרקולוג הוא שמפתח את תוכנית הטיפול.

כיצד עישון מסוכן לנשים בהריון?

בנוסף לסכנת הסרטן, נשים מגדילות את הסיכון להפלה בערך פי 4-5. בשל חומרים מסרטנים הכלולים בטבק בנשים בהריון, צמיחת העובר מאטה, חריגות, מומים, מומים בהתפתחות העובר מופיעות ולידות מוקדמות אפשריות.

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן