maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

לאילו נזקים גורמות התמכרויות לסמים ולאלכוהול?

אלכוהול וסמים, כולל אלה המוגדרים “קלים”, גורמים נזקים חמורים רבים – לגוף, לנפש, ליחסים עם המשפחה והחברים, בתחומי התעסוקה והלימודים ועוד. מודעות לאותם נזקים לא בהכרח תסייע למי שכבר התמכר להרואין או למי שהפכה אלכוהוליסטית להיגמל מההרגלים הבעייתיים, אבל גם כך זהו מידע חשוב מאוד. בעיקר כדאי לסביבה הקרובה להבין עד כמה מסוכנת ההתמכרות, ולעזור לאדם המכור לעבור את הטיפול המתאים.

 

לאילו נזקים פיזיים גורמות התמכרויות לסמים ואלכוהול?

בספר תהילים נכתב ש”יין ישמח לבב אנוש” – ואכן צריכה מבוקרת של אלכוהול משחררת עכבות ומספקת לאדם רגעים של עליצות. לעומת זאת אובדן שליטה על השתייה – מצב שבו יכול לטפל ביעילות מרכז גמילה פרטי מאלכוהול – גורם לפגיעה קשה בכבד עד כדי מחלות חמורות (כבד שומני, שחמת הכבד ודלקת כבד) ואפילו סכנת מוות. בנוסף מכורים לאלכוהול נמצאים בקבוצת סיכון מוגבר ללקות בשחפת, במחלות לב ובסוגים שונים של סרטן.

הרואין פוגע בתפקוד הלב ומערכת הנשימה, כולל סיכון לנזקים מוחיים ותרדמת. סם זה גם משנה את מבנה המוח ומפר את האיזון במערכת ההורמונלית. נזק נוסף הוא התמעטות החומר הלבן במוח, וכתוצאה מכך קושי לווסת תגובות וריבוי מצבי חרדה.

קוקאין מכווץ את כלי הדם, ולכן הסיכון לשבץ מוחי אצל מכורים לסם זה גדול פי 2 מאשר בכלל האוכלוסייה. סיבוכים אפשריים אחרים הם התקף לב, הפרעות בקצב הלב וגם יתר לחץ דם. חשוב להדגיש כי תהליך גמילה מסמים חייב להתבצע באופן הדרגתי כדי למנוע את החמרת הנזקים השונים. אגב, גם לקנאביס השפעות שליליות על הגוף ובפרט על המוח, כשהנזק הוא ירידה בתפקודים הקוגניטיביים השונים (גם כשהשפעת החומר מתפוגגת).

מה הם הנזקים שבהתמכרות עצמה?

עצם אובדן השליטה על ההרגל – צריכת סם כזה או אחר, שתיית אלכוהול וגם הימורים – גורם לנזקים חמורים. ראשית, הצורך לממן את ההתמכרות מוביל את האדם להתנהגויות שליליות מאוד ובפרט הרס היחסים עם הסביבה הקרובה. בהתאם מכון גמילה מהימורים, סמים, אלכוהול וכו’ שם דגש גם על שיקום היחסים בין אישיים.

שנית, הזמן הרב שמוקדש להתמכרות וגם המחשבות הבלתי פוסקות אודות הסמים, ההימורים, הסקס והדברים האחרים שהמין האנושי מתמכר אליהם, בא על חשבון מטלות חשובות, כולל עבודה ולימודים.

בנוסף תחושת חוסר השליטה על החיים מייצרת רגשות קשים, שמעמיקים עוד יותר את הבור שבתוכו מצוי האדם ומקשים עליו לצאת ממנו ללא עזרה – בין אם של קבוצה של מכורים אנונימיים ובין אם של מרכז גמילה מקצועי.

אילו סיכונים נוספים קיימים בתופעת ההתמכרות?

צריכת אלכוהול משבשת את שיקול הדעת, אבל למרבה הצער אנשים רבים שותים ואז נוהגים. הסיכון להיפגע מתאונת דרכים כשבדם זורמת כמות גדולה של אלכוהול גבוה במיוחד, ולא פחות מכך הסיכון לפגוע באחרים – ולשלם מחיר יקר בדמות ייסורי מצפון לכל החיים ושנות מאסר ארוכות.

מכורים להרואין מסתכנים במחלות זיהומיות שונות עקב השימוש במזרקים לא סטריליים. קנאביס עלול לגרום להחמרת מצוקות רגשיות אצל אנשים בעלי הפרעות נפשיות שונות ואף לגרום למחשבות אובדניות. במקרה של סמי הזיה אין דרך לדעת מה הם מכילים, וכבר היו מקרים של “סמי פיצוציות” שהובילו לפסיכוזות, פרכוסים, שבץ מוחי ואף מוות.

חשוב לציין כי במקרה של סכנת מוות, תיתכן גמילה מסמים בכפייה – אבל באופן עקרוני שיתוף פעולה מלא של המכור משפר את סיכויי ההצלחה.

מרכזי גמילה מסמים מציעים תהליך מסודר שמותאם באופן מלא לכל אדם. התהליך כולל תשומת לב רבה לכל האספקטים של הגמילה – גם אלה הפיזיים, גם אלה הרגשיים וגם אלה הבין-אישיים – כדי שהאדם יוכל לחזור למסלול הנכון עבורו.

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן