maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

כיצד להימנע מליפול לסמים שוב אחרי שעוברים תהליך גמילה?

גמילה מסמים קשים היא תהליך מורכב ומאתגר מאוד, גם לצוות המקצועי שמופקד על התהליך וגם למכור עצמו. לאורך הדרך ישנם כמעט תמיד רגעים שבהם האדם מרים ידיים או קרוב לכך, ונדרשת נחישות רבה כדי לצלוח את כל המכשולים ולהתנקות לגמרי מהסם ומהשפעותיו השליליות. גם כשהאדם מוכרז “נקי”, המאבק לא מסתיים: למרבה הצער יש לא מעט מקרים של מכורים שנפלו פעם נוספת וחזרו לצרוך סמים. איך אפשר להימנע מכך? המידע בעמוד זה יעזור לכם להישמר, ואם מדובר על קרוב משפחה או חבר טוב – לשמור עליו כדי שיישאר על המסלול הנורמטיבי והמיטיב עבורו.

 

למה חשוב לא לעצום עיניים לאחר תהליך הגמילה מסמים?

חשוב מאוד להבין כי גם אחרי תהליך מקצועי שמבוסס על שיטות גמילה מסמים שמוכרות כאפקטיביות מאוד, האדם עדיין עלול ליפול בחזרה לסם. אם תרצו, אפשר להשוות אותו לפעוט שמתחיל ללכת ואפילו מצליח לשלוט במיומנות שרכש – אבל עדיין נופל מעת לעת. בניגוד לאותו פעוט שנופל וקם, ובסופו של דבר לאחר זמן מסוים הנפילות נעלמות, אצל מכורים לשעבר כל נפילה מגדילה את הסיכון לעוד נפילה, ועוד אחת, ומכאן הדרך לחזרה להתמכרות קצרה.

בהתאם העצה החשובה ביותר היא לא לעצום עיניים ולא להתכחש למציאות – אלא לפנות לייעוץ מקצועי מיד כשמופיע סימן השאלה הראשון לגבי ההתנהלות.

איך איסוף איסוף מידע רלוונטי עוזר להמנע מליפול שוב לסם?

עוד לפני שהאדם יוצא מאותו מכון גמילה שטיפל בו, כדאי לקרוא מידע מקצועי רלוונטי אודות מניעת נפילה מחודשת לסמים (או לאלכוהול, או לכל התמכרות אחרת). מצב זה נקרא “קרוסלת ההתמכרות” ויש לגביו פרסומים רבים. בין השאר תוכלו לקרוא ספר בשם “12 צעדים של מכורים אנונימיים” שיסייע לכם להבין טוב יותר מדוע נוצרת הקרוסלה, כיצד היא פועלת ואיך מסייעים לאדם לרדת ממנה ובעצם כלל לא לעלות עליה.

מדוע כדאי לשים דגש דווקא על טיפול בשורש הבעיה?

מכוני גמילה פרטיים מקצועיים משלבים בתהליך הגמילה הפיזית – מהאלכוהול או מהסם – גם טיפולים רגשיים. המטרה היא להגיע אל שורשי הבעיה, כלומר אותן מצוקות רגשיות שדחפו את האדם לזרועות החומרים הממכרים. לפעמים מדובר במשבר ספציפי שהתדרדר לכדי התמכרות, במקרים אחרים אלו הם בורות עמוקים בנפש שלא אפשרו לאדם להתמודד עם המציאות ועם קשיים שונים, אפילו שגרתיים, ללא “עזרת” החומרים משני התודעה ומשככי הכאב – בכל מקרה חשוב לוודא שבוצע טיפול שורש מקיף בבעיה.

טיפול זה מתחיל כבר במרכז הגמילה, ובמידת הצורך יש לוודא את המשך התהליך גם כשהאדם חוזר למסגרת החיים הרגילה שלו. תשומת לב ומעקב אחרי הטיפול מפחיתים מאוד את הסיכון לנפילות כואבות.

עד כמה מעטפת תומכת חשובה עבור הנגמלים?

מרכז גמילה מאלכוהול וסמים הוא באופן טבעי מעטפת תומכת במיוחד עם מקסימום תשומת לב לכל ניואנס 24/7. השהות במרכז הגמילה גם מנתקת את האדם המכור מאותם אנשים שבחברתם הוא צרך סמים ומאלה שסיפקו לו את החומרים האסורים.

לאחר היציאה ממרכז הגמילה, האחריות עוברת לסביבה הקרובה של האדם – המשפחה (גם במעגל הראשון וגם במעגלים אחרים, בהתאם למאפיינים הספציפיים של כל משפחה) והחברים הטובים. כשהאדם מקבל תמיכה משמעותית, בכל נקודת זמן שבה הוא זקוק לכך, הוא יתרחק מאותם מקומות שבהם התבצעה צריכת הסמים, והסיכוי לחזרתה של ההתמכרות פוחת משמעותית.

עניין, עשייה ותחושת נחיצות

דרך נוספת שבה גם לאחר היציאה מאותו מרכז גמילה מהימורים, מסמים או מאלכוהול נשמרים הישגי הטיפול היא למלא את החיים בתוכן, בעניין, בעשייה ואפילו בתחושת נחיצות ושליחות. אפשר להשיג זאת באמצעות עבודה, תחביבים, התנדבות במקום כזה או אחר וסיוע לאוכלוסיות מוחלשות – כל דבר שיקנה תחושת ערך אמיתית ובכך יעלים את הצורך בסמים.

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן