maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

גמילה עצמאית בבית מול גמילה במכון

הדרך להחלמה מהתמכרות היא מסע מורכב אישי ועמוק. כאשר אנשים מחפשים ריפוי וגמילה לא אחת הם עומדים בפני החלטה קריטית, האם להמשיך גמילה עצמאית בבית מול גמילה במכון מקצועי. למה מכון מקצועי עדיף על גמילה עצמאית, או שמא ישנם אנשים שעדיף להם גמילה עצמאית בבית ממה שתהליך גמילה במכון וכדאי להם לשקול זאת? כל התשובות לכל נושא הגמילה בכלל נמצאות כאן במאמר שלפניכם.

מה ההבדל בין גמילה עצמאית בבית מול גמילה במכון?

שיקום עצמאי בבית מאפשר לאנשים המבקשים תהליך גמילה לשלב את תהליך ההחלמה בחיי היומיום שלהם. נתיב זה מציע גמישות, תחושת נורמליות ונוכחות  של סביבה מוכרת. עם זאת, זה דורש רמה גבוהה של משמעת עצמית וסביבה ביתית תומכת. בחירה בשיקום בבית יכולה להיות יתרון עבור אנשים מסוימים. שיטה זו מאפשרת גישה אישית יותר, התאמת מאמצי ההתאוששות כך שישתלבו בחיי היומיום ובכלל גמילה ביתית יכולה להיות יעילה במיוחד עבור אלה עם צורות קלות יותר של התמכרות או עבור אלה שיש להם מערכות תמיכה חזקות במקום. יחד עם זאת חשוב לזכור, גמילה זו מכריחה אנשים לקחת אחריות על ההחלמה שלהם תוך שמירה על תפקידיהם במשפחתם ובקהילה שלהם. גישה זו דורשת מידה משמעותית של מוטיבציה עצמית ומשמעת, והסיכון להישנות עלול להיות גבוה יותר עקב נוכחותם של טריגרים מוכרים.

לעומת זאת, שיקום במכון מספק תכנית מובנית, לעיתים אינטנסיבית. מכונים אלו מציעים הדרכה מקצועית, תמיכת הצוות המקצועי ושגרה המתמקדת אך ורק בהחלמה, הרחק מהסחות הדעת והטריגרים של חיי היומיום. שיקום המתקיים במכון מקצועי ומוסמך מציע גישה מקיפה, המשלבת לעיתים קרובות ניקוי רעלים רפואיים, ייעוץ ופעילויות שונות לבניית מיומנויות. הסביבה המבוקרת ממזערת את החשיפה לטריגרים ומאפשרת טיפול ממוקד. קבוצות תמיכה באמצעות צוות מקצועי בתוך מסגרת זו מטפחות תחושה של קהילה והבנה משותפת, שיכולות להעצים מאד. בנוסף, מכונים מקצועיים מצוידים בכלים המתאימים גם ברמת ההון האנושי המקצועי וגם ברמת המכשור החדשני והטכנולוגי לטפל במורכבות של אבחנות ייחודיות והתמכרויות קשות, תוך מתן השגחה רפואית וטיפולים מותאמים.

היתרונות של מכון מקצועי הם רבים. המכונים מספקים סביבה בטוחה ומובנית שהינה חשובה עבור אנשים שעשויים להזדקק לתמיכה בזמן שהם מנסים לברוח ממצבים מזיקים או מהשפעות שונות. הזמינות של אנשי המקצוע הרפואיים מבטיחה שסיבוכים בריאותיים פיזיים ונפשיים יהיו מנוהלים כראוי ויהיה מזעור נזקים במידת הצורך, כמובן באופן האינדיבידואלי הרלוונטי. יתר על כן, מכונים משתמשים לרוב בטיפולים מבוססי ראיות ובשיטות טיפול חדשניות שאולי לא יהיו נגישות בבית. ההיבט הקהילתי של מכונים אלה מציע גם מערכת תמיכה ייחודית, המטפחת קשרים עם אחרים בדרכים דומות להחלמה.

מה מביא אנשים להתמכרויות השונות?

התמכרויות נעוצות לרוב באלמנטים מורכבים של גורמים פסיכולוגיים, סביבתיים וביולוגיים. מתח, טראומה, לחץ חברתי ונטייה גנטית יכולים כולם לתרום להתפתחות התנהגויות ממכרות. בנוסף, גורמים חברתיים כמו נגישות לחומרים ועמדות חברתיות כלפי התמכרות משחקים תפקיד משמעותי. הבנת הסיבות הבסיסיות הללו חשובות לשיקום יעיל, בין אם בבית ובין אם במכון. התמכרות אינה רק תלות פיזית בחומרים או התנהגויות, זהו מסע מורכב של גורמים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. לעתים קרובות, התמכרות משמשת כמנגנון התמודדות עם בעיות בסיסיות כמו חרדה, דיכאון או טראומה. חשוב להבין שהתמכרות היא מחלה, לא כישלון מוסרי. פרספקטיבה זו חשובה גם בשיקום ביתי וגם בשיקום מוסדי, מכיוון שהיא מטפחת גישה מלאת חמלה לקראת החלמה ולקראת איכות חיים טובה יותר בהווה ובעתיד.

אילו סוגי התמכרויות יש?

ההתמכרויות הן רבות ומגוונות החל מהתמכרות לחומרים כמו אלכוהול, סמים, תרופות מסממות, תרופות משככות כאבים וניקוטין ועד להתמכרויות התנהגותיות שלא מצריכות צריכת חומרים כמו התמכרות למין, התמכרות להימורים, התמכרות לאכילה ועוד.

הבחירה בין גמילה עצמאית בבית מול גמילה במכון היא החלטה שתלויה בנסיבות האישיות, חומרת ההתמכרות וההעדפות האישיות. ישנם כמובן מקרים חמורים בהם העדפות אישיות לא יהיו רלוונטיות אם מדובר בהתמכרות שמסכנת את הסביבה ואת המטופלים. יחד עם זאת, חשוב לדעת שבעוד שגמילה מהבית מציעה גמישות ונוחות, מכונים מקצועיים מספקים טיפול מובנה ומקיף בסביבה תומכת. ללא קשר לדרך שנבחרה, המסע להחלמה הוא עדות לחוסן של הרוח האנושית בהתגברות על אתגרי ההתמכרות.

מה תפקידם של המכונים המקצועיים בטיפול בהתמכרויות קשות?

עבור התמכרויות קשות יותר, או במקרים בהם חסרה סביבה ביתית תומכת, מכונים מקצועיים הם לרוב הבחירה הבטוחה יותר. מכונים אלה נועדו לטפל במקרים מורכבים, לרבות כאלה הכרוכים בהתמכרויות מרובות או הפרעות נפשיות המתרחשות במקביל. הפיקוח בהם הינו ל24 שעות והגישה לטיפול רפואי יכולה להציל חיים עבור אנשים החווים תסמיני גמילה חמורים או אלו הנמצאים בסיכון לפגיעה עצמית. הנה מספר יתרונות מרכזיים לטיפול באמצעות מכון מקצועי ומוסמך:

  • קהילה תומכת – אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של גמילה מוסדית הוא הקהילה הטיפולית. החיים בין מטופלים שעוברים מאבקים דומים מספקים תחושת שייכות והבנה שיכולה להיות משמעותית ועמוקה לטיפול מיטבי. היבט קהילתי זה יכול ליצור רשת תומכת שממשיכה להועיל לאנשים הרבה אחרי סיום הגמילה והרבה אחרי שיעזבו את מכון הגמילה. יתרה מכך, השגרה והמבנה הניתנים במסגרות אלו עוזרים לאנשים לפתח הרגלים חדשים ובריאים שיכולים להיות קריטיים בשמירה על פיכחון לטווח ארוך.
  • החשיבות בהמשך טיפול לאחר סיום הגמילה פורמלית – אחד האלמנטים היותר חשובים בתהליך גמילה מוסדית הוא היכולת להמשיך ולקבל פיקוח וטיפול לאחר סום הגמילה במכון עצמו באופן פורמלי. זהו מרכיב קריטי בהחלמה מתמשכת. תכניות טיפול לאחרי הגמילה יכולות לכלול טיפול המותאם אישית לסיטואציה, לשלב ולתהליך באמצעות קבוצות תמיכה ולעיתים גם המשך טיפול בעזרת תרופות. משאבים אלו עוזרים לאנשים לנווט את אתגרי ההשתלבות מחדש בחיי היומיום ומספקים רשת ביטחון מול הישנות פוטנציאלית.
  • טיפול בהתאמה אישית – בסופו של דבר, הגישה היעילה ביותר לשיקום היא כזו המותאמת לצרכיו הייחודיים של המטופלים. טיפול זה עשוי להיות כרוך בשילוב של טיפול ביתי ומוסדי, או מעבר מאחד לשני עם התקדמות ההחלמה. תכניות טיפול המותאמות אישית צריכות לקחת בחשבון לא רק את סוג ההתמכרות, אלא גם את ההיסטוריה האישית של המטופלים, מצב בריאות הנפש ומערכות התמיכה החברתיות של המטופלים כולל תמיכה משפחתית כמובן.

המסע להחלמה מההתמכרות הוא אישי עמוק ודורש גישה מגוונת וחומלת. בין אם באמצעות גמילה עצמאית בבית ובין אם במכון מקצועי, הדרך להחלמה דורשת גישה הוליסטית המתייחסת לא רק להיבטים הפיזיים של ההתמכרות, אלא גם לממדים הפסיכולוגיים, הרגשיים והחברתיים. על ידי הבנת הצרכים הייחודיים של כל אדם ואדם ומתן תמיכה מקיפה, אנו יכולים להציע מסלול לחיים בריאים ומספקים יותר ללא התמכרות שתשבש כל חלקה טובה בחיים, כי אפשר גם לחיות אחרת.

מהם האתגרים בגמילה מהתמכרויות?

אחד המכשולים המשמעותיים ביותר בדרך להחלמה הוא הסטיגמה החברתית סביב התמכרות. סטיגמה זו יכולה להרתיע אנשים מלבקש עזרה, בין אם זה באמצעות טיפול בבית ובן אם באמצעות טיפול מקצועי במכון גמילה. התגברות על מחסום זה כרוכה בחינוך הציבור לגבי התמכרות כמצב רפואי וקידום תרבות של אמפתיה ותמיכה. גם הגדרות ביתיות וגם מוסדיות חייבות לפעול ליצירת מרחב לא שיפוטי ובטוח לריפוי של המטופלים.

מהו תפקיד המשפחה והקהילה בהחלמה וגמילה מהתמכרויות?

בין אם ההחלטה טרם התקבלה בין גמילה עצמאית בבית מול גמילה במכון חשוב לדעת שכך או כך, למשפחה ולקהילה יש תפקיד מרכזי בתהליך השיקום, ללא קשר למסגרת. בגמילה מהבית, בני המשפחה הופכים לרוב לחלק בלתי נפרד מתהליך ההחלמה, ומספקים תמיכה רגשית והינם בעלי אחריות על המתרחש בבית. במסגרות מוסדיות, ניתן להקל על מעורבות המשפחה באמצעות מפגשי טיפול משפחתי וביקורים, לעזור בתיקון מערכות יחסים ובניית רשת תומכת לחיים לאחר הגמילה ובמקרים מסוימים אף לחזק את הקשר המשפחתי בין המטופלים לבין המשפחה שלעיתים נקטע בעקבות הסיטואציה הלא פשוטה הזאת. המעורבות של הקהילה הרחבה יותר, באמצעות קבוצות תמיכה ושירותים חברתיים, חשובה גם היא באמצעות טיפוח סביבה תומכת להחלמה.

גמילה מהתמכרויות במכון מקצועי חייבת להתבצע אך ורק במכונים המתמחים להתמכרויות

מסע ההחלמה נמשך הרבה מעבר לשלב הראשוני של השיקום, בין אם בבית ובין אם במכון. החלמה ארוכת טווח כוללת טיפול עצמי מתמשך המתחזק את תהליכי ההחלמה והגמילה ולעיתים גם מצריך השתתפות בקבוצות תמיכה, שזו הינה המלצה גורפת בעיקר בשל היכולות האיכותיות של קבוצות התמיכה להביא להצלחה טובה בתהליך. זוהי מחויבות לכל החיים לצמיחה אישית, לבריאות ובכלל לאיכות חיים טובה יותר המאפשרת התפתחות והצלחה. הצלחה בהחלמה ארוכת טווח מסומנת לרוב על ידי שיפור מערכות יחסים, תחושת מטרה ויכולת להתמודד עם אתגרי החיים מבלי לחזור להתנהגויות ממכרות ובדיוק לשם כך קיים הטיפול המתמשך המסייע בליווי, תמיכה והענקת הביטחון הראוי. מרכז הגמילה 'מעבר' הוא מרכז גמילה מקצועי ומהטובים בישראל. הצוות המקצועי במרכז מאמין כי הרבה מעבר לתלות הפיזית של ההתמכרות התהליך מתחיל בנפש ועל כן הצוות הטיפולי הוא מהטובים והרגישים ביותר המעניק מענה לכל סוג של התמכרות, על כל גווניה ועל כל סוגיה. הגמילה והתהליך השיקומי מתבצעים ברגישות תוך הענקת כל הכלים להתמודדות עם החיים שאחרי הגמילה. צרו קשר כבר כעת, כי מגיע לכם חיים טובים יותר.

 

 

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן