maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

שיטת 12 הצעדים: מבט עמוק יותר

כאשר מדובר בהתמכרויות לצערנו ישנם כל מיני סוגים של התמכרויות שיכולות להרוס לנו את השגרה, את התפקוד היומיומי ובכלל להוביל לבריאות שאינה תקינה. הטיפול בהתמכרויות יכול להגיע במגוון של שיטות ורצוי שיהיה גם באמצעות מכון גמילה מקצועי. אחת השיטות הנפוצות ביותר לטיפול וגמילה מהתמכרויות היא שיטת 12 הצעדים אותה לא כולם מכירים אך עבור מי שנזקק לגמילה היא הנפוצה ביותר. הנה מבט מעמיק על השיטה, על התפתחותה ועל כיצד אפשר לממש אותה על הצד הטוב ביותר למטרת איכות חיים טובה יותר.

מהי שיטת 12 הצעדים ואיך היא הולכת לשנות לכם את החיים?

שיטת גמילה זו היא שיטה שפותחה עוד בשנות ה30 של המאה הקודמת בארה"ב. השיטה פותחה על ידי ביל וילסון ובוב סמית ששניהם היו מכורים לאלכוהול ולמעשה פיתחו את השיטה על מנת להיגמל בעצמם ולאחר שראו שהשיטה אכן הצליחה עליהם. השיטה אמנם פותחה על ידי אנשים שהיו מכורים לאלכוהול אך היא מתאימה למגוון ההתנהגויות הכפייתיות ומאפשר לצאת מהתמכרות ולחזור ולקבל את השליטה המלאה על חייכם ללא התמכרויות. התכנית למעשה פועלת על מפגשים קבוצתיים בהם מדברים על הבעיה תוך שלבים מאד ספציפיים והיא מחייבת הפסקה טוטאלית של השימוש בחומרים הממכרים תוך הודאה בכך שהתמכרות היא מחלה. זוהי שיטה מסודרת, מקצועית ובעלת מגוון של יכולות על כל ההתמכרויות הקיימות החל מאלכוהול ועד לסמים, הימורים, אוכל, מין, מסכים, שוקולד ועוד. שיטת 12 הצעדים הם למעשה 12 כללים בסיסיים המאפשרים גמילה מסודרת תוך התחייבות בינכם לבין עצמכם לתהליך ולאיכות חיים טובה יותר ללא התמכרויות המשבשות את השגרה.

מהם 12 הצעדים?

שיטת 12 הצעדים המצליחה מורכבת מ12 כללי יסוד שהינם:

  • הודאה – צעד זה למעשה הוא ווידוי על התמכרות הקיימת, על איבוד שליטה ועל חוסר אונים שבתהליך ההתמכרות.
  • אמונה – בצעד זה המתמודדים עם ההתמכרות מבטאים אמונה בכוח עליון שיכול לסייע להם להשיב את השליטה על חייהם ולא לתת להתמכרות לנהל אותם.
  • החלטה – ההחלטה להעביר את השליטה ואת הרצונות לכוח עליון לסיוע על פי הבנת הנגמלים.
  • חשבון נפש – זהו הרגע בו מבצעים חשבון נפש באופן יסודי, מוסרי וללא פחדים.
  • ווידוי – צעד זה מדבר על ווידוי מול אדם אחר על הפגמים, על ההתמכרות ועל ההשפעה שלה על חיי הנגמלים.
  • מבקשים שחרור מכוח עליון – צעד זה מאפשר בקשת מחילה ושחרור מהכוח העליון בו אנו מאמינים מהפגמים ויש לעשות אותו בשקיפות מלאה.
  • הסרת פגמים – בצעד זה מביעים מוכנות להסרת הפגמים על ידי הכוח העליון בו מאמינים.
  • כפרה על מעשים – הכנה של רשימה של מי שנפגע בעקבות ההתמכרות ואיך מכפרים על כך.
  • הודאה מידית על טעויות – המשך חשבון הנפש לא פוסק במהלך התכנית אלא ממשיך עם הודאה מיידית על טעויות כאשר הן קורות בזמן אמת.
  • העצמת הקשר עם כוח עליון – תפילה או מדיטציה כבקשה לחיזוק הקשר עם הכוח העליון והבנת הרצון לבצע את חיזוק הקשר למען איכות חיים טובה ללא התמכרויות
  • התעוררות רוחנית – הצעדים הללו מביאים אל התעוררות רוחנית שהמטופלים מבקשים ליישם ולהעביר הלאה אל מכורים אחרים ובכלל להפוך את החיים לשגרתיים וטובים שוב.

מה הופך את התכנית למוצלחת ואפקטיבית?

תכנית זו פותחה על ידי אנשים שהצליחו להיגמל בזכותה בעצמם מאלכוהול ולכן הם חוו את הקושי והסבל ועל כן יודעים בדיוק מה המטופלים עוברי. המפתחים הבינו שההתמכרות בנויה למעשה משלושה מישורים עיקריים שהם המישור הפיזי שלמעשה מפתח את התלות בחומרים, המישור המנטלי המביא להכחשה והצורך להמשיך את ההתמכרות והמישור הרוחני המבקש את ההחלמה לנפש, מציאת משמעות לחיים וכמובן מציאת אושר. על מנת להתמודד עם שלושת המישורים הללו צריך לקבל את המצב, לקחת אחריות ולפתח תקווה לעתיד טוב יותר. לאחר ההתייחסות לכל הסיטואציות הללו 12 הצעדים פותחו והגיעו למצב שבו השיטה הפכה להיות הנפוצה והאפקטיבית ביותר להחלמה מהתמכרויות.

איך שיטה זו לגמילה מהתמכרויות עובדת?

השיטה מבקשת התנזרות טוטאלית מחומרים שהינם ממכרים או מהתנהגות כפייתית. המטופלים מתבקשים לקבל את ההודאה על כך שהם מכורים ועל כך שעליהם לכפר על המעשים שלהם. כמו כן, עליהם להודות בכך שהם מאמינים שיש כוח עליון שיכול לסייע להם. שיטת הפעולה של התכנית היא על בסיס מפגשים קבוצתיים בהם החברים עוזרים אחד לשנייה בשיתוף התהליך של כל אחד ואחת. שיטה זו המביאה גם אל תרפייה קבוצתית לטיפול בהתמכרות לסמים ואלכוהול היא מחזקת ומביאה לתחושת הזדהות תוך שהיא מפיגה את תחושת הבדידות בתהליך.

השיטה יוצאת מהנחה שהתמכרות היא מחלה ועל כן היא גורמת לאנשים להפוך למכורים. כאשר מסיימים את תהליך הגמילה לא מסיימים את תהליך ההחלמה, למעשה הגמילה ממשיכה גם לאחר התהליך על מנת למנוע הישנות ויש להמשיך גם בטיפול עוקב לאחר הגמילה על מנת שאפשר יהיה להתנזר לחלוטין משימוש בחומרים שהביאו להתמכרות מלכתחילה.

למה התמכרות הורסת את החיים?

התמכרות היא הליך הרסני שהופך את חיי היומיום של המכורים לחיים שאינם שלהם. ברגע שההתמכרות היא זו ששולטת בחייהם היא מביאה להשפעה הרסנית על כל תחום בחיים החל ממערכות יחסים, תקשורת באופן כללי, אקדמית ומקצועית. אנשים רבים זנחו קריירות מפוארות ולימודים ברמה גבוהה כדי להתמכר אל סמים, אלכוהול ותרופות ושאר חומרי התמכרות המביאים לא רק למחיר מנטלי קשה, חובות כלכליות ובעיות מנטליות אלא גם לבעיות בריאותיות משמעותיות שאם לא תופסים אותן בזמן עלולות גם להוביל למוות או לנכות תמידית. תהליך גמילה ארוך לרוב מצריך גם התמודדות מנטלית ופיזית. השיטות הן רבות ופרט לשיטה זו יש עוד דרכים שאפשר לממש במכון גמילה מקצועי המתאים את שיטות הטיפול למטופלים. חשוב לשלב שיטות המאפשרות גם תמיכה בקבוצות וגם טיפולים קוגנטיביים התנהגותיים. חלק מהטיפולים יצריכו שילוב של בני משפחה במידת הצורך ורוב המכונים גם מעניקים תמיכה לבני המשפחה בתהליך זה. חשוב לשים לב לשינוי החשיבה, לתגובתיות, ללקיחת אחריות ושינוי ההתנהגות וכמובן לטיפול השוטף לאחר הגמילה על מנת שאפשר יהיה למנוע הישנות. אחרי הכל המטרה היא איכות חיים טובה יותר, ללא התמכרויות.

מגיע לכם חיים אחרים

העובדה שאתם מכורים לאלכוהול, סמים, אוכל, התמכרויות או כל סוג אחר של התמכרות לא אומרת שהחיים נגמרו. מגיע לכם לחיות חיים ללא התמכרות ויש דרך לעשות זאת. שיטת 12 הצעדים מאפשרת גמילה מסודרת תוך חוזה אמיתי ביניכם לבין עצמכם לחיים טובים ומאושרים. מרכז הגמילה מעבר מאמינים שכל התמכרות הרבה מעבר לכך שהיא התמכרות פיזית היא גם התמכרות שמתחילה בנפש ולכן הצוות הטיפולי מורכב מצוות מקצועי שמעניק מענה לכל סוגי ההתמכרויות ובכל אופציה. הצוות המקצועי מאמין שהעקרות על פיהם הטיפול מתקיים חייבים להיות על טהרת הדרכה, הכוונה, סבלנות והכלה תוך הבנה שלכל אדם מגיעה הזכות הבסיסית לחיות חיים מלאים בחופשיות ובאושר ללא החבלים הכובלים של ההתמכרויות השונות. אם אתם או היקרים לכם חווים התמכרויות צרו קשר כבר כעת, הצוות המקצועי והמיומן של קליניקת מעבר מחכה לכם. כי חשוב שתהיו בידיים הטובות ביותר.

 

 

 

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן