maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

תמיכה משפחתית בתהליך הגמילה – כך תוכלו לסייע לבני משפחה מכורים במסע הגמילה

לצערנו לא מעט אנשים חווים התמכרויות שונות בין אם מדובר על התמכרות לסמים, אלכוהול או תרופות ועל כן חווים אובדן של כל מה שהם הכירו כחיים נורמטיביים. אנשים המכורים לכל סוג של התמכרות לא רק מהווים השפעה קשה על חייהם שלהם, אלא גם משפיעים על חיי המשפחה הכוללת ולכן חשוב לא רק לטפל בהתמכרויות הללו אלא גם לקחת חלק כמשפחה במערך התמיכה תוך הבנה מלאה לאן אתם נכנסים. התמכרות לא רק משפיעה על מי שנמצאים בתהליך גמילה מהתמכרויות אלא גם משפיעה עמוקות על משפחתם ויקיריהם. תהליך השיקום הוא מסע מרכזי לקראת החלמה הדורש לא רק את החוסן של המטופלים בטיפול אלא גם את התמיכה המלאה של משפחתם. איך תמיכה משפחתית בתהליך הגמילה מסייעת? מה הצעד הראשון לכך? האם יש צורך שבני המשפחה יהיו בקשר עם מכון הגמילה והמטפלים ובכלל מהיכן מתחילים? הנה כל הפרטים.

מהי התמכרות ואיך תמיכה משפחתית בתהליך הגמילה יכולה לסייע?

זה לא סוד, כאשר חיים נהרסים בגלל התמכרות זו או אחרת בין אם בשל אלכוהול, סמים או התמכרות לתרופות עוד הרבה חיים נהרסים ומושפעים בשל כך. בין אם מדובר על קרבה משפחתית ראשונה ובין אם מדובר על קרבה משפחתית רחוקה יותר דעו כי אתם, בני המשפחה, הופכים בתהליך זה לבסיס איתן ואיכותי המאפשר לנגמלים להפוך תהליך גמילה שיכול להיות קשה לתהליך גמילה חלק יותר. תמיכה משפחתית בתהליך הגמילה הינה בעלת ערך גדול מאוד, והם ללא ספק יזכרו זאת לכל חייהם כי אחרי הכל מדובר באחת מהתקופות היותר רגישות ומשמעותית.

לפני שיוצאים למסע התמיכה חשוב שבני המשפחה ילמדו את עצמם על מהות ההתמכרות. הכרה בהתמכרות כמחלה מורכבת ולא כבחירה או כישלון מוסרי יכולה לטפח אמפתיה וסבלנות בתהליך התמיכה. אפשר ללמוד על התמכרויות מקריאה על כך בספרות מקצועית, מקורות מקוונים אונליין או לבקש לשוחח גם עם אנשי המקצוע המטפלים. כל אלו יכולים לספק מידע איכותי ובעל ערך רב להבנה הבסיסית על ההתמכרויות על מנת שהמשפחה תוכל לתמוך ולהתאים את מערך הסיוע שלהם למחלימים מהתמכרות בתהליך הגמילה.

5  צעדים חשובים לתמיכה משפחתית מיטבית בתהליך גמילה של היקרים לכם

אנחנו יודעים שלא מדובר בתקופה פשוטה. כאשר אחד מיקיריכם עובר תהליך גמילה לא מדובר בתהליך פשוט קל ותהליך זה מלווה לפני הכל באתגרים לא פשוטים לא רק לנגמלים אלא גם למשפחה המלווה והתומכת. חשוב אם כן להיות בקשר עם מכון הגמילה המקצועי גם על מנת שתהיה חזית אחידה לתמיכה, וגם על מנת שתלמדו גם אתם בני המשפחה עוד על התהליך בו אתם יכולים לסייע. הנה 5 צעדים שתוכלו לבצע על מנת לסייע ליקרים לכם לעבור תהליך גמילה ושיקום חלק ומלא באהבה ותמיכה:

  • הקמת תקשורת בריאה ופתוחה – תקשורת פתוחה וכנה היא הבסיס הטוב ביותר לתמיכה משפחתית יעילה במהלך השיקום. חשוב ליצור סביבה בטוחה שבה האנשים שעוברים את תהליך הגמילה יכולים לחלוק את רגשותיהם וההתמודדויות השונות ללא חשש משיפוטיות ועל כן חשוב שיהיה זה מקום בטוח. עודדו שיחות על חוויות אישיות, פחדים ושאיפות שיכולות לחזק משמעותית את הקשר בין היקרים לכם הנגמלים לבין המשפחה ולספק מערכת תמיכה רגשית חזקה. עם זאת, חשוב באותה מידה שהתקשורת תהיה פתוחה ולא חד צדדית כאשר בני משפחה מביעים את רגשותיהם, מציבים גבולות ומשתפים לגבי כיצד ההתמכרות השפיעה על חייהם. אם המשפחה לא מרגישה בנוח לעשות זאת מול הנגמלים מההתמכרות חשוב שלמשפחה גם יהיה מקום בטוח לעשות זאת.
  • השתתפות במפגשי טיפול משפחתיתכניות שיקום רבות מציעות טיפול משפחתי כחלק מתהליך הטיפול. מפגשים אלו נועדו להתייחס למורכבות של התמכרות בהקשר של יחסים משפחתיים. זוהי פלטפורמה איכותית ואפקטיבית לפתרון קונפליקטים, ריפוי פצעים רגשיים וקבלת הבנה עמוקה יותר בקרב בני המשפחה. השתתפות במפגשים אלה יכולה להיות בעלת משמעות עמוקה ותביא לא רק לסיוע של הנגמלים אלא גם לסיוע למשפחה שעוברת תהליך בעצמה בתמיכה זו.
  • תמיכה ללא פעילות מאסיבית – אחד ההיבטים המאתגרים ביותר של תמיכה באדם אהוב באמצעות גמילה הוא זיהוי הגבול הדק שבין תמיכה להגזמה. התנהגות מאפשרת, על אף שמקורה לעתים קרובות ממקום של אהבה ודאגה, מבלי משים מנציחה את מעגל ההתמכרות. משפחות חייבות ללמוד לספק תמיכה המעודדת עצמאות ואחריות במסע ההחלמה של יקירם אך עם היכולת להציב את הגבול גם לעצמם ולאפשר לנגמלים את הצעדים בתהליך הגמילה. צעד זה צריך להיות כרוך בהצבת גבולות ברורים, הימנעות מכיסוי ההשלכות של התנהגויות ממכרות ועידוד השתתפות בפעילויות טיפול והחלמה בלי תהליך דומיננטי מדי שיוביל לחוסר עצמאות של הנגמלים.
  • עידוד אורח חיים בריא – החלמה מהתמכרויות כוללת בתוכה הרבה מעבר לטיפול הפסיכולוגי ויש בה היבטים שונים המשפיעים גם על בריאות גופנית ואורח חיים. המשפחות יכולות למלא תפקיד משמעותי בעידוד והקלה על אורח חיים בריא עבור יקיריהם כולל מערך של תזונה מזינה ובריאה, פעילות גופנית סדירה ושינה מספקת. עיסוק בפעילויות משותפות כמו בישול ארוחות בריאות, השתתפות בפעילות גופנית או חקר תחביבים חדשים. כל אלו יכולים להביא גם לתמיכה וגם לאמצעי חיזוק הקשרים המשפחתיים. אורח חיים בריא יכול לשפר משמעותית את הבריאות הנפשית לטווח הארוך ולהניח בסיס חזק יותר להחלמה טובה וארוכה לשנים ארוכות.
  • חשוב שתהיו מוכנים גם לכישלונות – התאוששות היא מסע ארוך ועלולים להיות בו גם חלקים של כישלונות. חשוב להכיר בכך שכישלון הוא חלק מהתאוששות והשתקמות. הישנות, או חזרה לשימוש בסמים לאחר תקופה של התנזרות, יכולה להיות חוויה מייאשת גם עבור האדם וגם עבור משפחתו. יחד עם זאת חשוב להבין כי הישנות אינה כישלון אלא חלק נפוץ בתהליך ההחלמה. על המשפחות להתכונן לאפשרות של כישלונות, להגיב בהבנה, תמיכה, הכלה ועידוד. תגובה בכעס או אכזבה עלולה להרחיק עוד יותר את המשתקמים המתמודדים גם כך בתקופה מאד מורכבת ואף לעכב את נכונותם להמשיך במאמצי ההחלמה והשיקום. במקום זאת, התמקדות בהתקדמות שנעשתה ותכנון אסטרטגי על דרכים להתגבר על האתגרים הללו יכולים לחזק את המחויבות להחלמה וגם לתרום לחיזוק הקשר המשפחתי.

משפחה היא מעל הכל – סייעו ליקרים לכם להחלים

תמיכה משפחתית בתהליך הגמילה של אדם אהוב היא עדות לחוזק ולחוסן של הקשרים המשפחתיים. משפחה המשקיעה בלמידה על התמכרויות וסיוע במהלך השיקום מראה שבאמת אכפת לה מהיקרים לה העוברים תהליך גמילה שאינו פשוט. המסע הזה, על אף שהוא עמוס באתגרים, יכול בסופו של דבר להוביל לריפוי וצמיחה גם למתמודדים עם הגמילה וגם למשפחות. לא בכדי אנשים מרגישים חזקים יותר כאשר הם מתמודדים ביחד עם בעיות, תקופות ותהליכים. כאשר אתם מתמודדים יחד כמשפחה הכל נראה פשוט אחרת. מרכז הגמילה מעבר הוא ממרכזי הגמילה המובילים בישראל. הצוות המקצועי מאמין כי כל התמכרות הרבה מעבר לכך שהיא התמכרות פיזית תלויה גם בנפש ולכן הצוות מתמקד בטיפול מקצועי במגוון שיטות בהתאמה אישית ומעניק מענה לכל סוגי ההתמכרויות מסמים, אלכוהול, תרופות, הימורים ועוד. צרו קשר כבר כעת לאיכות חיים טובה יותר, כי מגיע לכם חיים חופשיים ללא התמכרויות.

 

 

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן