maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

טיפול קבוצתי: היתרונות במסע משותף לגמילה

זה לא סוד שהתמכרויות על כל סוג שהן מביאות לאיכות חיים לא טובה ובעייתית שיכולה להוביל אל חיים קשים ולא איכותיים. כאשר מדובר באיכות חיים טובה ובריאה מדובר על איכות חיים שאינה כוללת התמכרויות שונות בתוכה ולכן אחד הצעדים החשובים ביותר ברגע שמרגישים שמתקיימת התמכרות כלשהי הם לפנות לטיפול. אחד מהטיפולים הטובים ביותר עבור גמילה הם טיפולים המתבצעים במסגרת טיפול קבוצתי ויש לכך יתרונות במסע הגמילה, והחזרה לחיים איכותיים וטובים יותר. הנה כל היתרונות שחשוב שתדעו על הטיפול הזה ולמה חשוב לחיות חיים בריאים ללא התמכרויות מזיקות.

טיפול קבוצתי – יש לכם על מי לסמוך

התמכרויות הוא מונח כללי למגוון של התנהגויות שונות הקשורות לאלמנטים שמביאים להתמכרות ושינוי אורח החיים מאורח חיים איכותי ובריא לאורח חיים בעייתי שאינו בריא לא פיזית ולא מנטלית. התנהגויות אלו רלוונטיות אל התמכרות לאלכוהול, סמים, הימורים, מין, אוכל ועוד. המשותף לכל אלו הוא למעשה התנהגות של התמכרות שבה המכורים יודעים שההתנהגות הזאת פוגעת בהם אך הם לא יכולים להפסיק אותה. לרוב במקרי התמכרות כדי להיגמל כראוי ולהתחיל חיים חדשים יש צורך בטיפול ובדרך כלל קשה מאד לעבור על סדר היום ללא  טיפול במצבים האלו. הטיפולים המוצעים הטובים ביותר בסיטואציה זו הם טיפולים קבוצתיים להם יתרונות רבים.

מהו הטיפול הקבוצתי ומהם היתרונות שלו?

טיפול קבוצתי המטפל בהתמכרויות כולל בדרך כלל קבוצה של אנשים שנעה בין 8 ועד ל10 או מעט יותר משתתפים. המשותף הוא למשתתפים בטיפול הוא שכולם סובלים מהתמכרות זו או אחרת ועל כן האלמנט הוא המשותף. הטיפול הקבוצתי הוא אמצעי טיפולי איכותי המעניק תמיכה שחברי הקבוצה מעניקים זה לזו ולכן מתחזקים ומבינים שהם לא לבד בתהליך. יש שני סוגים של טיפולים קבוצתיים המתאימים לטיפול בהתמכרויות:

  • הקבוצה הקלאסית – זוהי קבוצה שכוללת את כל המשתתפים וגם מנחה. המנחה הוא איש מקצוע מהתחום הטיפולי ואחראי על הניתוב של התהליך הקבוצתי, כל השיקוף של התהליך והתערבויות קצרות במהלך כל פגישה כאשר המטרה היא לחדד תובנות ולהאיר את הסיטואציה באור חדש ונקודות השקפה חדשות. המשתתפים מחברים בין סיטואציות, מעניקים תמיכה אחד לשנייה ועובדים באופן עצמאי עם התערבות המנחה.
  • קבוצה לעזרה עצמאית – קבוצה זו היא קבוצה ללא מנחה מקצועי והיא מופעלת על ידי חברי הקבוצה. בדרך כלל החברים בקבוצה הם מכורים אל אותו סוג התמכרות וישנן פעמים שבהם המשתתפים הם גם מכורים לשעבר וגם וותיקים בתהליך שמובילים את שאר חברי הקבוצה. התמיכה כאן מתקבלת באופן עצמאי על ידי חברי הקבוצה ועל כן היא קבוצה הנקראת קבוצה עצמאית.

מהן למעשה המטרות של טיפול קבוצתי?

המטרה העיקרית היא להיות מקום בטוח למטופלים. בגלל שכל המשתתפים בקבוצות הם מכורים המכורים מרגישים שייכים ובטוחים בקבוצות אלו בניגוד לעולם שנמצא בחוץ, שם מרגישים חריגה מסוימת, תחושה של כישלון או תחושה של אשמה. בקבוצה המכורים יכולים לדבר באופן בטוח על הרגשות, המעשים ועל המעידות ללא שום חשש מהתנשאות או משיפוטיות למצבם.

גמילה מהתמכרות היא בכלל תהליך מאד כואב וקשה. הפיתוי לחזור אל הרגלי ההתמכרות, אל ההרגלים המנחמים והמוכרים, הוא מאד גבוה. בקבוצות כל אחד מהמשתתפים מתמודד עם אותו הקושי גם אם מדובר על התמכרות שונה. כמו כן, התמכרויות גורמות לפגיעה קשה בביטחון העצמי ובדימוי. כמו כן ההתמכרויות מביאות רגשי אשמה כבדים ובגלל שבקבוצה כל משתתף הרבה מעבר לכך שהוא נתמך הוא גם תומך אז למעשה כל משתתף מבין שיש לו גם כוחות משלו ויכול לסייע, להבין, לתמוך וגם לשמש כדוגמא.

קבוצה טיפולית היא מסגרת חזקה

זה לא פשוט לעבור גמילה ללא שום מסגרת ולכן המכורים זקוקים למסגרת שהיא מחילה וחזקה המחזיקה אותם בתהליך בצורה ראויה. הקבוצה נפגשת בזמנים ומקום קבועים וגם בהרכב מטופלים קבוע המהווה מסגרת חזקה לתהליך ההחלמה מההתמכרות וגם לתהליך הגמילה. לטיפול זה יש מגוון של יתרונות ולכן חשוב לשקול אותו ברצינות ולעשות את הטיפול במרפאות הטובות ביותר. טיפול במסגרת מקצועית ובמכון גמילה מקצועי יאפשר החלמה מהירה ומיטבית יותר. חשוב אם כן לבדוק התאמה אישית על מנת לוודא שאכן הטיפול הקבוצתי מתאים למטופלים כי לא לכולם מתאים טיפול קבוצתי. בדרך כלל מומלץ למטופלים לקבל גם טיפולים מקבילים שהם לא טיפולים קבוצתיים.

האם אפשרי להחלים לבד מהתמכרות?

קשה מאד להיגמל לבד מהתמכרות באופן ביתי או במסגרת ביתית ולכן כדאי לעשות זאת באמצעות מכון גמילה מקצועי. אנשי המקצוע יודעים כיצד להכווין, להנחות ובכלל  גם לתמוך במשפחה במידת הצורך. גמילה באופן כללי היא סיטואציה קשה המצריכה תמיכה מתאימה. לצערנו לא מעט מכורים המנסים להיגמל באופן עצמאי בבית לא תמיד מצליחים לעשות זאת ואף חוזרים להתמכרויות כאשר אין תמיכה מקצועית בתהליך. על כן, חשוב לשים לב אל מסגרת מקצועית ואיכותית המאפשרת החלמה ראויה ומתאימה. בין אם ההתמכרות היא אל הימורים, מין, אוכל, אלכוהול או סמים. המשותף לכל התמכרות הוא הפיתוי לחזור אליה, וחשוב שתהיה המסגרת המקצועית המאפשרת את הטיפולים הרלוונטיים.

איך חוזרים לחיים שגרתיים אחרי התמכרות?

החזרה לחיים שגרתיים ונורמליים לאחר גמילה מהתמכרות היא לא דבר של מה בכך וגם כאן יש חשיבות אל כל טיפול קבוצתי וטיפול בכלל. גם לתמיכה הציבורית ותמיכה של הקהילה יש לא מעט השפעה על חזרה לשגרה תקינה. כאשר החברה מקבלת נגמלים גם להתנדבויות, גם אל מקומות עבודה ובכלל מאפשרת חזרה נורמטיבית יותר לחיים ללא ספק הכל מרגיש ונראה טוב יותר למטופלים והפיתוי לחזור להתמכרויות הוא לא כל כך גבוה.

איך המשפחה יכולה לתרום להצלחת הגמילה?

למשפחה יש השפעה עמוקה על תהליך הגמילה ולכן חשוב שגם המשפחה תקבל את התמיכה הראויה כי גם המשפחה עוברת תהליך לא פשוט. התמיכה במשפחה חשובה לא פחות מהתמיכה במטופלים עצם ולכן יש לקחת בחשבון גם טיפול קבוצתי למשפחה עצמה. כך או כך, למשפחה יש השפעה מאד גבוהה על ההחלמה מההתמכרות ובכלל גם על היכולת להמשיך ולהישאר במסלול בריא לחיים לאחר סיום התהליך. מכון מקצועי העוסק בגמילה מהתמכרויות יכול להעניק גם למשפחה את התמיכה הראויה על מנת שאלו יוכלו להעניק בעצמם את כל התמיכה האפשרית. כאשר יש סנכרון בין המשפחה לבין המכון המקצועי ללא ספק קל יותר לכולם במערך ובסיטואציה זו.

בחרו במכון מקצועי להצלחה מיטבית

הבחירה במכון גמילה מקצועי היא לא דבר של מה בכך. כאשר אתם עושים זאת נכון ובאמצעות אנשי המקצוע הטובים ביותר אתם יכולים להגיע לתוצאות מיטביות ואיכותיות. בין אם אתם בתהליך של גמילה מאלכוהול וטיפול באלכוהוליזם ובין אם בגמילה מהתמכרויות אחרות, חשוב שתהיו בידיים הטובות ביותר. מרכז הגמילה מעבר הוא ממרכזי הגמילה המקצועיים והטובים ביותר בישראל. המרכז מאמין שההתמכרות היא הרבה מעבר לתלות פיזית ומתחילה בנפש האדם ועל כן המרכז מרכיב את צוות הטיפול מצוות מקצועי ואיכות המעניק מענה לכל התמכרות ולכל סוג של התמכרות. צרו קשר כבר כעת אם אתם חווים מצוקה או היקרים לכם חווים מצוקה. אנחנו כאן בשבילכם.

 

 

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן