maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

למה זאת טעות לחלק את סוגי הסמים ל"קלים" ו"קשים"?

סמים הינם חומרים ממקור טבעי או סינטטי אשר יכולים לגרום לשינוי במצב התועדתי של האדם. השינוי בתודעה יכול להוביל לשיכוח כאבים פיזיים או נפשיים ושינוי במצב הרוח ולכן היום לא מעט אנשים נופלים לכך, מתמכרים לחומרים הללו ומכניסים את עצמם לסיכון רב מאוד.

כיום כלל הסמים הקיימים מחולקים לשתי קטגוריות של סמים קלים וסמים קשים. כאשר ישנם כמה קריטריונים אשר מזיזים את הסם על הסקאלה בין סם “קל” לבין סם “קשה”:

  • ככל שההתמכרות אל אותו סם הינה מהירה יותר, הוא נחשב לסם קשה יותר.
  • ככל שישנו קושי גדול יותר להיגמל מאותו סם בשל ההשפעה הרבה שלו על הגוף, כך הוא נחשב ליותר קשה.
  • ככל שהנזק שהוא גורם, גם ברמה הפיזית וגם ברמה הנפשית, הוא גבוה יותר, כך הוא נחשב לסם קשה יותר.
  • סמים המוגדרים בתור “קלים” יכולים להיות קנאביס, מסקלין, פסילוסיבין,DMT וכדומה, ובין הסמים הקשים נכללים קוקאין, הרואין, אמפטמינים, פנטיל ועוד.

 

חשוב להבין כי החוק בישראל לא מבצע את האבחנה בין סמים קלים לקשים והצריכה של כלל הסמים הינה אסורה. אך החלוקה הזו, גם מבחינת הקטגוריה בלבד, יכולה להיות בעייתית מאוד, ועל כך תוכלו לקרוא במאמר זה.

אין סם שהוא "קל"

חשוב להבין כי השימוש בסמים הוא אסור ומסוכן מאוד. אין סם שאפשר להגדיר אותו בתור סם “קל”. ההתייחסות למונח קל היא ביחס לסמים הקשים יותר אשר גורמים לא רק להתמכרות נפשית אלא גם התמכרות פיזית של ממש, אך בכל מקרה שימוש בסמים מכל סוג שהוא הוא לא דבר שניתן להגדיר אותו בתור דבר “קל” בשום צורה.

לצערנו בשנים האחרונות אנו עדים לשימוש הולך וגובר בקרב צעירים דווקא בסמים הללו המוגדרים בתור קלים, והמונח הזה של “סמים קלים” הפך להיות זול ופשוט, אך זה כלל לא פשוט, ומדובר בהתמכרות לכל דבר, ממש כמו התמכרות לכל חומר אחר וגם גמילה מסמים קלים היא גמילה לא קלה.

מתחיל בקל, נגמר בקשה

לא מעט מכורים יעידו בעצמם בתוך מרכז גמילה כי הדרך שלהם להגיע אל הסמים הקשים, אל אלכוהוליזם ברמה קשה או כל התמכרות קשה אחרת, התחילה בקטן. השימוש בסמים המוגדרים פעמים רבות בתור קלים גורם ללא מעט לנסות לאחר שימוש ממושך סמים קשים יותר, ולאט לאט זה הופך להיות התמכרות קשה יותר, הנזק הפיזי והנפשי הופך לחמור יותר וההרס העצמי שלהם הופך להיות הרבה יותר גדול.

בתוך כמעט כל מרכז גמילה מסמים תוכלו לראות כאלו שמודים כי הם בכלל לא חשבו שהם בבעיה. “סך הכל מידי פעם עם חברים”, “סך הכל חומרים קלים” וכדומה, עד שבסוף הם הגיעו כמעט לשאול תחתית.

התמכרות מכל סוג היא לא קלה בשום צורה

ההגדרה הזו של “סמים קלים” ו”סמים קשים” גורמת פעמים רבות למצב אשר קורה בגמילה מהתמכרויות רבות אחרות. למשל, במהלך טיפול גמילה מהימורים רבים מספרים כי הכל התחיל מכמה משחקים עם החברים בערב, לעיתים רחוקות, אך לאט לאט לפני ששמו לב הם איבדו את חייהם בשל ההתמכרות הזו.

זה מה שקורה פעמים רבות עם הסמים הללו המוגדרים בתור “סמים קלים”. לא מעט אנשים חושבים כי הם לא מכורים, הם יכולים להפסיק מתי שרק ירצו ובכל מקרה “זה רק חומר קל”. ובכן, לא. התמכרות היא התמכרות, ולא משנה למה מתמכרים, וחייבים לטפל בכך ולנתק את ההרגל הזה כמה שיותר מהר.

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן