maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

סימני התמכרות לאלכוהול בקרב נוער ובקרב מבוגרים

בשנים האחרונות ישנה מגמה מובהקת של עלייה בהיקף צריכת האלכוהול בקרב בני ובנות נוער. התוצאה הבלתי נמנעת היא גידול גם במספר המכורים לאלכוהול כבר בגיל צעיר. למרבה הצער יש גם לא מעט מבוגרים שאיבדו שליטה ולא מסוגלים להפסיק לצרוך כמויות מופרזות של אלכוהול ולסכן את עצמם. הבסיס לטיפול בבעיה הוא קודם כל לזהות אותה, ולשם כך חשוב להיות מודעים לסימני ההתמכרות – כפי שיפורטו כאן בעמוד.

המאפיינים הבולטים של התמכרות לאלכוהול

סימן האזהרה הבולט ביותר הוא גידול בכמות האלכוהול שנצרכת בכל פעם. הסיבה לכך היא הסבילות שמפתח הגוף לחומר זה, כך שכדי לייצר את אותה השפעה רצויה נדרשים יותר משקאות מבעבר. גם תדירות גבוהה יותר של שימוש באלכוהול מעידה על סכנת התמכרות, ויש חשיבות גם למאפייני השתייה – שתייה בנסיבות חברתיות היא אופציה מקובלת (כמובן עד לגבול מסוים), בעוד שתייה לבד, ובפרט של כמויות גדולות של אלכוהול, היא כבר אינדיקציה להתמכרות. גם צריכת אלכוהול בזמנים חריגים – למשל בשעות הבוקר, לפני יום עבודה או לימודים – היא סימן מדאיג.

סימני התמכרות נוספים הם ויתור על אינטראקציות חברתיות כדי לשתות אלכוהול, תפקוד ירוד בעבודה או בלימודים, פגיעה בחיי המשפחה עקב המשקאות המשכרים וגם נהיגה תחת השפעת החומר שמשבש את השיפוט ופוגע בשיקול הדעת כך שמדובר במעשה מסוכן מאוד. גם התנהגות תוקפנית ואובדן שליטה הן תוצאות אפשריות, שליליות כמובן, של צריכת אלכוהול לא מבוקרת.

שקרים סביב צריכת אלכוהול הם עוד מאפיין מובהק של התמכרות ולכן של צורך בהגעה אל מוסד גמילה מאלכוהול, וכך גם תופעות כמו סחרחורות ורעידות כשלא שותים (עקב הכמיהה של הגוף לחומר הממכר).

למה חשוב להיות ערניים במיוחד לכל סימן להתמכרות?

אלכוהול הוא חומר מתעתע. ראשית, הוא חוקי. שנית, השימוש בו מקובל בשמחות ובאירועים חברתיים, ולכן בניגוד למשל לאדם שמזריק הרואין – מצב שבבירור מעיד על בעיה חמורה ועל צורך לעבור טיפול גמילה מסמים – עצם השתייה אינו בעייתי. בנוסף ההתמכרות היא הדרגתית, ומאחר שלכל אדם סף שונה של רגישות וסבילות, קשה לשים את האצבע על הנקודה המדויקת שבה צריכת אלכוהול סבירה הופכת לבלתי נשלטת ולהתמכרות.

בהתאם חשוב מאוד להיות ערניים לכל סימן מרשימת הסימנים שפורטה בפסקה הקודמת – כשאדם מתמכר לאלכוהול, ובפרט אם מדובר על בן נוער או בת נוער, ככל שמקדימים לטפל בבעיה כך גדלים סיכויי ההצלחה ונמנעים נזקים בלתי הפיכים.

הנזקים הפיזיים של התמכרות לאלכוהול

התמכרות לאלכוהול גורמת לנזקים פיזיים חמורים. אצל בני נוער הפגיעה בשיקול הדעת עלולה לגרום להתנהלות מינית לא מושכלת, לתאונות שונות וגם להרעלת אלכוהול – מצב חירום אמיתי עקב רמה גבוהה מאוד של אלכוהול בדם. גם מבוגרים יותר חשופים לתאונות.

כמו כן הכמויות ההולכות וגדלות של האלכוהול מובילות ללחץ דם גבוה, סיכון מוגבר ללקות בשבץ מוחי, שכיחות גבוהה של מחלות כבד ופגיעה קוגניטיבית. חשוב להגיע אל מוסד גמילה מאלכוהול וסמים עוד לפני שכל התופעות הנ”ל פוגעות באדם.

איך אפשר לעזור לאדם שמכחיש כי הוא מכור לאלכוהול?

במקרים רבים האדם המכור לאלכוהול מכחיש את ההתמכרות וטוען כי הוא בשליטה מלאה (“אני תמיד יכול להפסיק”, “אני מתפקד מצוין עם אלכוהול” וכו’). בדיוק כפי שאדם שמהמר בלי הפסקה בטוח שהוא יכול להפסיק מתי שירצה ושעוד רגע תגיע הזכייה הגדולה ולכן הוא לא יגיע אל מרכז גמילה מהימורים. במצבים אלה מומלץ בחום להיעזר באנשי מקצוע מנוסים בתחום שידריכו אתכם ויעזרו לכם לעזור לאדם המכור.

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן