maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

סימני התמכרות להרואין

הרואין הוא אחד החומרים הממכרים ביותר שיש. ישנם מקרים שבהם שימוש יחיד בסם זה כבר מייצר התמכרות פיזית ותלות. הרואין הוא גם אחד הסמים ההרסניים ביותר שיש, מסיבות שונות שחלקן קשורות לחומר עצמו וחלקן קשורות לאופן הצריכה ובפרט כשמדובר על הזרקה. בהתאם חשוב מאוד להיות מודעים לסימני ההתמכרות להרואין, לדעת לזהות אותם וכמובן לסייע למי שהתמכר לאופיואיד הסינתטי להיגמל – בעזרת מוסד גמילה מסמים.

המאפיינים העיקריים של ההתמכרות להרואין

ההרואין הוא כאמור סם ממכר במיוחד. כך למשל בחורה שתשתה פעם אחת בירה או אפילו 4 בירות לא תהיה בהכרח אלכוהוליסטית, ולמעשה סביר להניח שהנזק היחיד יהיה הנגאובר קשוח, אבל אדם שיזריק פעם אחת בלבד הרואין יהפוך בסבירות גבוהה למכור.

הסיבה לכך היא הסבילות הגבוהה שמתפתחת מהר מאוד בגוף. לסבילות זו יש שני גורמים עיקריים: ראשית, כשמתחילים לצרוך הרואין, הגוף מייצר כמות גדולה יותר של אנזימים שמפרקים את החומרים הפעילים בסם, ולכן כדי להגיע לאותו אימפקט האדם זקוק לכמויות גדולות יותר של הסם. שנית, תאי העצב במוח מסתגלים במהירות רבה לשימוש בסם, והופכים פחות רגישים אליו (אבל כן מגיבים בעוצמה כשנפסקת צריכת הסם ולכן הקושי להיגמל).

על-פי מחקרים שונים, המינון הדרוש לאדם כדי להגיע לתחושות הרצויות – שיכוך כאבים ואפילו אופוריה – עולה פי 10 (!) תוך חודש מתחילת צריכת הרואין.

התנהגויות מחשידות

הצורך בכמויות הולכות וגדלות של הרואין מוביל להתנהגויות מחשידות. ההמלצה העיקרית היא להיות ערניים ולא לטמון את הראש בחול.

מאחר שהרואין הוא סם יקר, ונדרשות כאמור כמויות גדולות, תחום שבו סימני ההתמכרות בולטים במיוחד הוא התחום הכספי. כשכסף מתחיל להיעלם ולא ברור מדוע, זוהי נורת אזהרה ברורה וחשובה. מכורים להרואין עלולים לגנוב כסף מהקרובים להם, להסתבך בהלוואות ולהתדרדר במהירות לפשע.

התנהגות מחשידה מסוג אחר היא שינויים דרמטיים במצבי הרוח. הסם מייצר תחושת אופוריה חזקה, אבל כשהשפעת האופיואיד מתפוגגת התוצאה היא דיכאון.

ההשפעות הפיזיות של הרואין

צריכת הרואין – בהזרקה, בהסנפה, בעישון – גורמת לתסמינים פיזיים משמעותיים. ביניהם: הקאות, בחילות, עצירות, גירוד בלתי נשלט וקצב נשימה איטי מאוד. אם אתם מבחינים בכל אלה לעיתים קרובות וללא הסבר הגיוני, זוהי אינדיקציה אפשרית לשימוש בסם ובהתאם לצורך במעבר גמילה מסמים קשים במקום שזו המומחיות שלו.

עוד סימן מובהק להתמכרות להרואין הוא חורים בזרועות – כתוצאה מההזרקות. חשוב להדגיש שניתן לצרוך הרואין גם בעישון או הסנפה ולכן ידיים חלקות הן לא הוכחה לאי שימוש בהרואין.

תסמיני גמילה מהרואין

כפי שיש סימנים להתמכרות להרואין, כך יש גם תסמיני גמילה מהסם. ההתמכרות המהירה והעוצמתית גורמת לגוף להגיב בעוצמה כשהוא לא מקבל את החומר הרצוי ולייצר תסמינים קשים. ביניהם: נשימה מהירה מדי, קצב לב מואץ, לחץ דם גבוה, שלשולים, טמפרטורת גוף נמוכה, זיעה קרה ועוד.

בנוסף ישנם תסמינים רגשיים: הכמיהה לסם מייצרת אי שקט, הפרעות בשינה, חרדות, לעיתים גם תוקפניות ובעיקר תחושת ריקנות קשה מאוד.

בהתאם מוסד גמילה מהרואין יטפל קודם כל בסימפטומים הפיזיים החמורים כדי למנוע פגיעה פיזית בלתי הפיכה, אבל מיד לאחר מכן יקדיש משאבים רבים גם לטיפול רגשי. למעשה כל מוסד מסוג זה – מוסד גמילה מאלכוהול, מוסד גמילה מהימורים וכו’ – מתייחס באופן יסודי ומעמיק להיבטים הנפשיים שכן הם המקור להתמכרויות. כשהאדם מקבל כלים יעילים להתמודדות עם מצוקות שונות, הסיכוי לחזור ולצרוך הרואין ולהתמכר אליו מחדש פוחת באופן דרמטי.

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן