maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

פוסט טראומה – הקשר להתמכרויות, דרכי זיהוי ודרכי טיפול

פוסט טראומה היא תופעה שקיימת לא רק באירועים ביטחוניים אלא גם בגלל אירועים מהחיים האישיים של כל אחד, וההשלכות שלה על חייו של הלוקה בה יכולות להיות קשות מאוד. לעתים אנשים כלל לא מקשרים בין הטראומה שגרמה להן לבין השלכות אלה, שמתבטאות בתופעות כמו חרדתיות יתר או אפילו התמכרויות קשות למיניהן. יכולות לעבור שנים עד שאדם יגיע למודעות שמה שמטלטל את חייו כבר שנים הוא גם הגורם לאובדן השליטה בהם ואפשר לטפל בכך במסגרת מוגנת ותומכת של טיפול פסיכותרפי בשיטת CBT, שיש לה הצלחות גדולות בטיפול ב-PTSD.

מה חשוב לדעת על פוסט טראומה?

החשיפה לאירוע שמזעזע אדם גורמת לתגובה שיכולה להופיע באותו רגע או זמן רב אחריו. התגובה האוטומטית נועדה לגונן עליהם ולהבריח אותם מכלל סכנה, כמו פגיעה מינית או סכנת חיים ביטחונית, ורק אחר כך הם מרשים לעצמם לעבד בצורה כלשהי את הרשמים או להטמיע אותם בדרך האינדיבידואלית שלהם. הלקחים האלה, המסקנות שהנפש מסיקה מאירוע כזה, יכולים להיתרגם לתופעת פוסט טראומה שמתעוררת בכל פעם שהאדם נתקל בטריגר לאירוע המקורי. כשאנשים לא מעבדים את החוויה המזעזעת עד תום היא עלולה לגרום להם לפלאשבקים שהם תמונות ורגשות שחוזרים בצורת הבזקים גם עשרות שנים לאחר אותו אירוע.

איך מזהים זאת?

מה זה טיפול פוסט טראומה (ptsd) ? – פוסט טראומה מתאפיינת בדרך כלל שינוי התנהגותי ניכר, שיכול להתבטא בהתנהגות מאוד לא נורמטיבית כמו התפרצויות זעם, נשירה מלימודים ומעבודה, נטישת הבית וגם התמכרויות קשות שלא היו מוכרות אצל האדם קודם לכן. הסביבה הקרובה צריכה להיות מודעת וערה לכך גם אם לא ברור לה שמדובר בפוסט טראומה. עליה לעורר אצלו מודעות לצורך בטיפול. משום שבמקרים רבים האדם אינו מודע לבעיה ולפעמים יש צורך להפעיל משפחה ואנשי מקצוע כדי להתערב בכך. לפעמים אנשים כאלה מבינים שיש להם צורך בטיפול פסיכותרפי והם ימצאו את הדרך לבוא ולבקש עזרה.

הקשר בין פוסט טראומה להתמכרויות

לא תמיד מקשרים את התגובה לאירוע, במיוחד משום שעבר זמן רב והאדם בטוח שהתמודד והתגבר על כך בצורה טובה. כשזה לא קורה והאדם מתכחש למה שקרה לו הבריחה התמידית שלו מהכאב ומהתחושות הקשות שעלו בו, כמו גם הפחד מהסכנה, יתבטאו בהתנהגות חסרת שליטה גם כדי להשכיח ולברוח מהתמודדות. כאן מגיעות ההתמכרויות השונות שמאפיינות לא פעם את מי שבורח מהפוסט טראומה אבל יוצר לעצמו אורח חיים הרסני בשתיית אלכוהול, צריכת סמים או כל חומר אחר שגורם לו לטשטוש חושים על מנת לא לחוש את הכאב והפחד.

כל אדם והפוסט טראומה שלו

אצל כל אחד יש דפוס אחר לטראומה ולפוסט טראומה, וזה תלוי במבנה האישיות שלו ובנכונות שלו לעבד את החוויה ולהתמודד איתה. הטראומה עצמה יכולה לגרום לשינויים כבירים באורח חייו ואפילו במאפייני האישיות של אדם ולגרום לו “לא להכיר את עצמו” יותר. לכן, זה גם כרוך מאוד בפרשנות שהמוח נותן לאירוע ושמעוגן בעולם הערכים ותפיסת העולם שלו. לכן, טיפול פסיכותראפי בשיטת CBT שמתייחס לזה יטפל לא רק במקור הפוסט טראומה אלא גם בדרך שבה האדם מסביר את זה לעצמו. הטיפול יכול לתת לו כלים נכונים יותר לעבד את המקרה ולהתגבר על כך באמצעות שינוי דפוסי מחשבה שישפיעו על שינוי דפוסי התנהגות, ומכאן גם ישפרו את ההתמודדות הרגשית שלו עם זה. זה תלוי גם בנכונות שלו להתמודד ולהודות בכך שיש בו שבר מסוים שעליו לאחות, ולהאמין ביכולתו לעשות זאת.

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן