maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

מהם שלבי תהליך גמילה וכמה התהליך נמשך?

התמכרות – לאלכוהול, לסמים, להימורים, לסקס ויש עוד התנהגויות או חומרים שעלולים לגרום לאובדן שליטה – מחייבת במרבית המקרים תהליך גמילה יסודי מסודר. תנאי נוסף להצלחת התהליך הוא ניתוק מהסביבה הקיימת, ולכן בדרך כלל השינוי החשוב מתרחש בתוך מוסד גמילה מסמים, אלכוהול וכו’. לפני הכניסה למרכז הגמילה עולה באופן טבעי השאלה כמה זמן נמשך התהליך, ובעמוד זה תמצאו תשובה מקיפה לשאלה המתבקשת.

בין חודש למספר חודשים, בהתאם לנסיבות הספציפיות

התהליך כולו – מרגע שהאדם מתחייב לשנות את ההרגל שפוגע בו ומחבל בחייו ועד שאפשר להכריז כי הוא אכן הצליח לנצח את ההתמכרות – נמשך בין חודש למספר חודשים.

ההבדלים מבחינת אורך תהליך הגמילה נובעים מכך שיש הבדלים בלתי מבוטלים בין התמכרויות שונות – למשל הימורים ואלכוהול, וגם מההבדלים בין כל אדם לאדם.

עוצמת ההתמכרות והשפעתה על זמן הגמילה

עוד גורם שמשפיע במידה משמעותית על משך הגמילה הוא עוצמת ההתמכרות. אמנם לא ניתן למדוד באופן מדויק עד כמה ההתמכרות חזקה, אבל אם למשל מדובר באדם שמכור לאלכוהול, נבחנות עוד לפני הכניסה אל אותם מרכזי גמילה מאלכוהול שיסייעו לו להתנקות מהחומר הממכר סוגיות כמו מינון השתייה (מבחינת תדירות וגם מבחינת כמויות), כמה זמן עבר מאז אובדן השליטה על כמויות השתייה ועוד.

בהתאם מומלץ להקדים את ההגעה אל מרכז הגמילה ככל האפשר. באופן כללי קל יותר לטפל בכל בעיה לפני שהיא מחמירה, ובפרט נכון הכלל הזה לגבי תהליכי גמילה מחומרים שמייצרים תלות פיזית חמורה כמו הרואין, אלכוהול, תרופות מסוימות ועוד.

שלב הניקוי הפיזי

השלב הראשון בגמילה מסמים, אלכוהול, כדורי שינה, נוגדי דיכאון, משככי כאבים וקנאביס הוא ניקוי הגוף. מטרת שלב זה היא לנתק את התלות הפיזית שיצר אותו חומר שאליו התמכר האדם. זהו שלב קצר יחסית – בין ימים בודדים לשבועיים שלושה, אבל רגיש מאוד. במהלך הגמילה הפיזית עלולים להופיע תסמינים קשים במיוחד: כאבים חזקים, בחילות עזות, שלשולים, עלייה של ממש בלחץ הדם, דופק מואץ, חרדות ועוד סימפטום נפוץ הוא כמיהה עזה לסם או לאלכוהול. בהתאם בשלב זה נדרשת השגחה צמודה, מסביב לשעון, של צוות רפואי עתיר ניסיון.

בחלק מהמקרים הניקוי הפיזי חייב להתבצע באופן הדרגתי. בפרט כך הדבר כשמדובר על גמילה מתרופות. כך למשל גמילה מכדורי שינה שמתבצעת מהר מדי עלולה לייצר הפרעות שינה חמורות ובעקבותיהן נזקים נוספים – וזוהי עוד סיבה לכך שבחלק מהמקרים תהליך הגמילה נמשך זמן רב יחסית.

שלב הטיפול הרגשי

השלב העיקרי והארוך ביותר בתהליכי גמילה הוא הטיפול הרגשי. בשלב זה – שהוא חלק בלתי נפרד גם כשמדובר על גמילה מאלכוהול או סמים וגם על טיפול בהתמכרות התנהגותית, למשל אשפוז גמילה מהימורים – ניתן מענה מקצועי ליסוד הנפשי של הבעיה.

בהקשר זה חשוב להבין שכל התמכרות נובעת ממצוקה רגשית. ליתר דיוק, מקושי להתמודד עם המציאות או עם מרכיבים ספציפיים בה ללא עזרת חומרים מאלחשים. הגורם שמאלחש את התודעה הכואבת יכול להיות הרואין או אלכוהול ובאותה מידה גם שופינג בלתי נשלט, גיימינג מסביב לשעון, סקס מופרז או הימורים. כמו בכל טיפול רגשי, התהליך מורכב והדגש העיקרי הוא על מתן כלים אפקטיביים ושינוי אישיותי יציב, ולכן אין טעם להאיץ או לנסות לקצר את הדרך.

מחויבות לכל החיים

גם אחרי שהאדם המכור יוצא מאותו מרכז גמילה מקנאביס, סמים, אלכוהול וכו’, התהליך לא מסתיים. גם אחרי גמילה מוצלחת, עדיין ייתכנו פיתויים שליליים ורגעים של קושי ממשי, ואפילו מעידות – ולכן מרכז גמילה מקצועי ממשיך ללוות את האדם ומסייע לו בעת הצורך כך שיוכל להישאר במסלול הנכון עבורו.

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן