maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

גמילה מתרופות פסיכיאטריות

במרדף אחר חיים טובים ואיכותיים יותר כולנו מחפשים את הפינה המרגיעה שתוביל אותנו אל רוגע וחיים שקטים ללא הפרעות. בסיטואציה הזאת לתרופות הפסיכיאטריות יש תפקיד מהותי והן ניתנות לנו במגוון של סיטואציות בחיים. מה גורם לנו להתמכר אל התרופות הללו, האם כולם עלולים להתמכר אליהן ובכלל, מי מקבל תרופות פסיכיאטריות ובאילו סיטואציות?  מהו התהליך של גמילה מתרופות פסיכיאטריות?  כל הפרטים כאן.

איך מתמכרים לתרופות פסיכיאטריות?

התמכרות לתרופות פסיכיאטריות אינה נובעת בדרך כלל מחיפוש אחר אופוריה, בניגוד לחומרים אחרים הגורמים להתמכרות כמו סמים או אלכוהול. התמכרות זו נובעת מתפקידם כמייצבים או כמקלים על סימפטומים במצבים כמו דיכאון, חרדה או הפרעה של פיצול אישיות. עם הזמן, הגוף עשוי לפתח סובלנות המצריכה ממנו לדרוש מינונים גבוהים יותר על מנת להשיג את אותו אפקט טיפולי, או תלות העשויה להתפתח כאשר הפסקת הטיפול גורמת לתסמיני גמילה. בסך הכל מדובר בהתמכרות המגיעה בשל טיפולים בבריאות הנפש ולא התמכרות מכוונת.

האם תרופות פסיכיאטריות מזיקות ומסוכנות?

תיוג תרופות פסיכיאטריות כמזיקות מטבען פוגע מהשפעתן המיטיבה על סיטואציות מסוימות בחיים והרי שזה הגיוני שלא נצרוך תרופות אלו ללא מרשמים או הוראות מפורשות מפסיכיאטר. תרופות אלו יכולות להינתן אך ורק לאחר אבחון פסיכיאטרי, שלרוב מגיע לאחר הפנייה פסיכולוגית. תרופות אלו, כאשר הן מפוקחות כהלכה הן מציעות הקלה ושיפור באיכות החיים. עם זאת, כמו כל טיפול חזק ומשמעותי יש בהן גם סיכונים בפרט אם משתמשים בהן לרעה או מפסיקים אותן באופן פתאומי. הפוטנציאל לתופעות לוואי או תסמיני גמילה מדגיש את החשיבות של פיקוח רפואי ולא סכנה מהותית של התרופות עצמן.

מהו תהליך גמילה מתרופות פסיכיאטריות במסגרת מקצועית?

השיקום מגמילה מתרופות שהנן תרופות פסיכיאטריות הוא מגוון. תהליך זה מתייחס להיבטים פיזיים ופסיכולוגיים כאחד. לרוב, התהליך מתחיל בהורדה הדרגתית של כמות התרופה לצורך מזעור תסמיני הגמילה יחד עם ליווי מקצועי פסיכיאטרי מפוקח. אם מדובר על מסגרת מקצועית המצריכה לינה הרי שישנן גם קבוצות תמיכה של מטופלים נוספים ופיקוח של 24 שעות ביממה. אם מדובר במסגרת ביתית שאין בה צורך בפיקוח של 24 שעות התהליך הוא קל יותר. בסיטואציה ביתית זו תהיה רק הפחתה בכמות התרופות, על פני מספר חודשים באופן מדורג. הסיבה להדרגה היא הרגלת הגוף באופן איטי אך מבוקר לניהול מתח ותסמיני גמילה עד שמגיעים אל מצב נפשי יציב ללא הסתמכות רפואית של תרופות אלו.

האם לחברה ולקהילה יש השפעה על המטופלים ועל תהליך הגמילה?

ההשפעה החברתית והקהילתית של התרופות הפסיכיאטריות היא מורכבת. מצד אחד, תרופות אלו מאפשרות לאנשים רבים לתפקד, לתרום ולשגשג בתוך הקהילות שלהם. מצד שני אתגרים כמו התמכרות וגמילה יכולים להלחיץ מערכות בריאות, משפחות ורשתות תמיכה חברתיות. המודעות וההבנה לתפקידן של תרופות אלו בטיפול בבריאות הנפש יכולות לטפח אמפתיה, להפחית סטיגמות ולעודד תמיכה משמעותית המסייעת לנגמלים והמטופלים לחזור לחיים נורמליים ושגרתיים. משאבים קהילתיים, קבוצות תמיכה ויוזמות בריאות הציבור ממלאים תפקידים חיוניים במערכת הזו ומקדמים התאוששות מיטבית עבור אלה שנפגעו. מדובר במסע מאתגר ואישי וכל אחד ואחת לוקחים אותו באופן אחר. עם זאת, עם התמיכה וההבנה הנכונים מחלימים רבים יכולים להתמודד במסע הזה בבטחה ולצאת עם חוסן ותקווה לחיים חדשים. תפקידה של החברה בזיהוי המורכבות של טיפול בבריאות הנפש והצעת תמיכה הוא בעל ערך רב, המדגיש את האחריות הקולקטיבית לטיפוח של קהילה מלאת חמלה ומושכלת.

הרבה מעבר לתלות תרופתית – מה הפסיכולוגיה אומרת על טיפול זה?

התמכרות לתרופות פסיכיאטריות מורכבת מאלמנטים התנהגותיים פיזיים ופסיכולוגיים כאחד. לא מדובר רק בצורך של התרופה להשיג השפעה משקמת אלא גם לגרום לה להפסיק את תסמיני הגמילה והתלות. התמכרות כוללת צורך כפייתי להשתמש בתרופה למרות ההשלכות השליליות כי היא מביאה לתחושה שגורמת לאשליה חיובית. זהו מצב הדורש גישה טיפולית מקיפה, המתייחסת הן להתמכרות והן לבעיות הנפשיות הבסיסיות שכאשר פותרים אותן הן מביאות לחיים קלים יותר.

תרופות פסיכיאטריות, בעוד שהן מציעות הקלה ופונקציונליות למשתמשים רבים, מגיעות גם עם מערך הסיכונים שלהן. הדיאלוג סביב תרופות אלו נע לרוב בין פוטנציאל הנזק שלהן לבין יכולת הריפוי שלהן. חשוב להבין זאת מתוך הכרה שהתרופות עצמן אינן מזיקות אלא דורשות שימוש זהיר ומושכל. ההחלטה לרשום, להמשיך או להפסיק טיפול תרופתי צריכה תמיד להיעשות מתוך הבנה מקיפה של ההשלכות, תוך פיקוח רפואי ופסיכיאטרי מבוקר ומקצועי.

האם השיקום מחזיק מעמד לטווח ארוך?

שיקום וגמילה מתרופות אלו מציע סביבה מובנית ותומכת לאנשים שנגמלים מתרופות פסיכיאטריות. זהו מקום שבו האתגרים הפיזיים והרגשיים של הנסיגה נענים בטיפול מקצועי ובחמלה ורצוי שהטיפול יעשה במסגרת מקצועית כמו מרכז גמילה המאפשר את המעטפת המושלמת לכך החל מטיפולים פסיכיאטריים, פסיכולוגיים, תרופתיים ועד לקבוצות התמיכה המתייחסים לבריאות הנפש בצורה הוליסטית תוך שימת דגש על חשיבות הטיפול באדם ולא רק בתסמיני הגמילה.

השאלה הגדולה היא לרוב האם כדאי להיגמל בבית. אם כן, הבחירה להיגמל מתרופות פסיכיאטריות בבית דורשת שיקול דעת והכנה מנטלית. זוהי עדות לחשיבות במסע הבריאותי של הנגמלים אך גם מסע המדגיש את הצורך ברשת ביטחון בין אם באמצעות תמיכה קבועה של אנשי בריאות הנפש או באמצעות תמיכה של בני משפחה וחברים. גישה זו מדגישה את חשיבות ההעצמה, לצד זהירות ואחריות ופיקוח רפואי ועל כן הבחירה שלרוב נבחרת היא תמיכה ותהליך גמילה מתרופות פסיכיאטריות במסגרות מקצועיות ובמרכזי גמילה באיכות גבוהה.

אל תוותרו על איכות חיים, יש חיים לאחר טיפול פסיכיאטרי

הנסיבות בגללן אנחנו מגיעים אל טיפול בתרופות פסיכיאטריות הן מגוונות ורבות החל מדיכאון, חרדות חברתיות, סמים, פגיעות מיניות, הפרעות אכילה, פיצול אישיות ועוד ועוד. השימוש וכמובן גם גמילה מתרופות פסיכיאטריות משקפים עמדות חברתיות רחבות יותר כלפי בריאות הנפש. האופן שבו הקהילות השונות מגיבות לנושאים אלה מעיד רבות על ההבנה והאמפתיה שלהן כלפי אתגרי בריאות הנפש. בניית קהילות תומכות ומושכלות יכולה להשפיע באופן משמעותי על מסעות ההחלמה של המטופלים ולטפח סביבה שבה ריפוי אינו רק אפשרי אלא מעודד לאיכות חיים.

הנרטיב סביב גמילה מתרופות פסיכיאטריות מורכב, מלא בסיפורים אישיים של מאבק, חוסן ותקווה. ככל שהחברה הופכת למושכלת ובעלת יותר חמלה לגבי מסעות אישיים ומורכבים אלה הסטיגמה סביב תרופות פסיכיאטריות ואתגרים בבריאות הנפש יכולה להצטמצם. שינוי זה יכול לסלול את הדרך לקהילות תומכות ומבינות יותר שבהן אנשים מרגישים שרואים אותם ונתמכים בהם, לא רק באתגרים שלהם אלא בכל מסע שבו הם נמצאים ולמעשה השיקום המעודד והתומך פותח את הדלת למטופלים להמשיך בחייהם בין אם בשירות צבאי ייחודי ומותאם ובין אם בקריירה, לימודים וחיים אישיים תוך התפתחות, צמיחה, ואף מציאת אהבה והקמת משפחה. כל אלו הם לא מובנים מאליהם עבור מטופלים הנגמלים מהתרופות הללו. מרכז הגמילה מעבר הוא מרכז גמילה וותיק ומהטובים בישראל בו צוות מקצועי ומיומן המטפל במגוון ההתמכרויות השונות החל מהתמכרות אל סמים, אלכוהול, הימורים, אוכל ועוד. אם אתם או היקרים לכם נמצאים בסיטואציה המצריכה גמילה מקצועית לאיכות חיים טובה יותר אל תוותרו עליהם, ועל עצמכם, צרו קשר כבר כעת.

 

 

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן