maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

למה חשוב לתת למומחים להוביל את תהליך הגמילה בשביל להיגמל בהצלחה?

התמכרויות (לסמים, להימורים, לסקס, לאלכוהול ויש עוד) הן תופעה נפוצה, מסוכנת מאוד – וכזו שכדי לטפל בה נדרשת מומחיות אמיתית. למה ניסיונות גמילה ללא ליווי מקצועי צמוד נכשלים ברוב רובם של המקרים? מה כולל תהליך גמילה בהובלת מומחים? ומהו התפקיד של הסביבה הקרובה של האדם המכור? בעמוד זה תמצאו תשובות לכל השאלות הנ”ל, ולהיעזר בהן כדי לעזור למי שלא מצליח להיפטר מהרגל מזיק שעלול להיות הרסני מאוד.

למה גמילה בלי עזרת מומחים נכשלת במרבית המקרים?

אנחנו חיים בעידן שבו ידע רחב היקף, בכל התחומים כמעט, נגיש לבני אדם. הדוגמה הטובה ביותר בהקשר של התמכרויות היא ספר 12 הצעדים של מכורים אנונימיים, ולמעשה כל מי שירצה יוכל למצוא מידע אינסופי לגבי תהליכי גמילה.

אז למה בכל זאת אין תחליף לתהליך גמילה בהובלת מומחים, כלומר כזה שמתבצע במסגרת מוסד גמילה מסמים? יש לכך מספר סיבות.

  • הניסיון: אין תחליף להתנסויות מעשיות ולידע שהצטבר לא רק על בסיס למידה תיאורטית אלא על בסיס ליווי טיפול באנשים מכורים רבים.
  • ניתוק מהשגרה: אחד המפתחות החשובים להצלחת תהליכי גמילה הוא ניתוק מלא מהסביבה הנוכחית. כך למשל אדם שמכור לקוקאין יתקשה מאוד להיגמל ממנו אם ימשיך לפגוש את האנשים שבחברתם הוא משתמש בסם זה. באופן דומה מכורים להימורים ימשיכו להפסיד כסף, והרבה, אם כל משחקי המזל למיניהם ימשיכו להיות זמינים עבורם.
  • רמת המחויבות: עצם ההגעה אל מוסד גמילה מהימורים (או סמים, או אלכוהול וכו’) מעידה על רמת מחויבות מרבית, וגם מגבירה את המוטיבציה להתמודד עם הקשיים שבדרך – ולצלוח את כל המכשולים.

מה כולל תהליך גמילה מקצועי שמתווים ומלווים מומחים?

מרכזי גמילה פרטיים צברו ניסיון מגוון ורחב היקף בתכנון תהליכי גמילה ובהוצאתם לפועל בהתאמה אישית מלאה למאפיינים הספציפיים של ההתמכרות ושל האדם המכור. זהו גם אחד היתרונות החשובים של המרכזים הפרטיים – היכולת להקדיש את כל המשאבים הנחוצים לטובת התאמה מדויקת של התהליך לאדם.

השגחה צמודה

במקרה של טיפול גמילה מסמים נדרשת במרבית המקרים השגחה צמודה ב-48-72 השעות הראשונות, כלומר בשלב שבו הגוף מנקה את עצמו. בשלב רגיש זה ייתכנו תופעות לוואי שונות, ובהן בין השאר בחילות, רעידות, הזעה מרובה, שלשולים, כאבים ו”קריז”, כלומר כמיהה פיזית חזקה לסם. ההשגחה הצמודה מונעת הגעה למצבים מסכני חיים ומסייעת לאדם לעבור את השעות הקשות.

טיפול רגשי

מרכיב משמעותי שני בתהליכי גמילה עם מומחים בתחום הוא הטיפול הרגשי. חשוב להבין שלכל התמכרות, בין אם זאת התמכרות לסמים או לכל דבר אחר, יש יסוד נפשי חזק – מצוקות רגשיות ולפעמים גם טראומות עבר עוצמתיות שבגלל חוסר היכולת להתמודד איתן האדם ברח לאותו הרגל מזיק, בין אם מדובר על סמים ובין אם הימורים, שופינג, סקס וכו’.

הטיפול הרגשי נועד להקנות לאדם כלים נכונים יותר להתמודדות המאתגרת הנ”ל, כך שלא יזדקק לסם או לאלכוהול או להימורים בהמשך החיים. מרכזי הגמילה המתקדמים מציעים מגוון רחב של שיטות ובהן פסיכותרפיה, טיפול באמצעות אמנות, סדנאות קבוצתיות ועוד.

איך המשפחה והחברים הקרובים משתלבים בתהליך הגמילה המקצועי?

גם כשמגיעים אל מרכזי גמילה מאלכוהול או מסמים שבהם מומחים מנוסים מובילים את תהליך ההתנקות, יש לסביבה הקרובה של האדם תפקיד חשוב – גם בתמיכה מלאה בו במהלך השהות במרכז הגמילה וגם ביצירת מעטפת נכונה לאחר היציאה מהמרכז, כשמתחילים “החיים האמיתיים”. בהתאם המשפחה הקרובה והחברים הטובים ישולבו ע”י המומחים בתהליך וגם יקבלו כלים מתאימים, על-מנת שימנעו נפילות מיותרות לאחר הגמילה המוצלחת.

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן