maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

סכנת מוות כתוצאה משימוש בנייס גאי – מה חשוב לדעת על זה?

בשנים האחרונות אושפזו מאות בני אדם מרחבי הארץ בעקבות שימוש בנייס גאי. חלקם נפטרו, ככל הנראה בגלל שסם הפיצוציות הפופולרי שרכשו היה מעורבב עם רעלים שונים. חשוב להדגיש שאף פעם אי אפשר לדעת בוודאות מה מכילה שקית נייס גאי, ושגם חומר “נקי” עלול להיות מסוכן מאוד. בעמוד זה תמצאו מידע מקיף אודות הסם, הסיבות לכך שהוא עלול לגרום למוות והסכנות הנוספות שטמונות בו.

מה זה בעצם נייס גאי?

נייס גאי הוא סם שמבוסס על קנבינואידים סינתטיים. קנבינואידים הם תרכובות כימיות בעלות יכולת להשפיע על מערכת העצבים האנושית ועל התודעה, כשישנם קנבינואידים טבעיים – למשל THC שהוא החומר הפעיל בקנאביס – וישנם קנבינואידים סינתטיים. לקנבינואידים עצמם מוסיפים חומרים שונים, בעיקר כדי להוזיל את העלות של הסם, וזוהי גם הסיבה שבגללה מי שמשתמש בנייס גאי לא באמת יודע מה הוא מכניס לגוף (ולכן התוצאה עלולה להיות החדרת חומרים רעילים לגוף – ומוות).

עוד כדאי לדעת שמדובר בחומר ממכר מאוד, ולכן אצל כל מי שמשתמש בו, כולל מי שעושים זאת מסקרנות ומאמינים שהשימוש יהיה חד-פעמי, הסיכון משמעותי ורק מרכזי גמילה פרטיים יכולים למנוע נזקים קשים.

למה הנייס גאי פופולרי?

הנייס גאי הוא סם זול מאוד, ולכן הוא אטרקטיבי למי שלא מצליח להתמודד עם מצוקות מסוגים שונים בלי סמים ומצד שני היכולת הכספית שלו מוגבלת מאוד. גם חיילים עלולים להתפתות לצרוך נייס גאי כשבמקרה שלהם הסיבה היא שבדיקות שתן מגלות קנבינואידים טבעיים אבל לא קנבינואידים סינתטיים. בנוסף קל יחסית להשיג נייס גאי – למרות שחשוב להדגיש שבניגוד לסמי פיצוציות אחרים שהמחוקק לא הצליח להפוך ללא חוקיים (משום שכל שינוי קטן בכל מרכיב מחייב הוספה מפורשת של אותו חומר ספציפי לפקודת הסמים), הנייס גאי עצמו אינו חוקי.

האם השימוש בנייס גאי מהווה סכנת מוות מוחשית ומשמעותית?

הנייס גאי מגיע כאבקה. מאחר שהמטרה היא למכור אותו במחיר זול מאוד, העבריינים שמייצרים אותו מערבבים בחלק מהמקרים את הסם עצמו עם חומרים אחרים – כולל רעל עכברים, כפי שהתגלה בעקבות אשפוז עשרות משתמשים בחודשים האחרונים.

כמו כן הנייס גאי עלול להכיל חומרים נוגדי קרישה, וגם הם גורמים לפגיעה חמורה במיוחד בבני אדם. בהתאם מומלץ בחום לכל מי שכבר התמכר לנייס גאי לעבור גמילה מסמים במקום שצבר ניסיון רחב היקף בטיפול במכורים לקנבינואידים סינתטיים.

השפעה רבת עוצמה תוך זמן קצר מאוד

חשוב להדגיש שגם הקנבינואידים הסינתטיים בפני עצמם הם חומר מסוכן מאוד. ראשית, המדע עדיין לא מכיר את כל ההשפעות האפשריות שלהם (בניגוד לקנבינואידים הטבעיים, שגם להם כמובן פוטנציאל לגרום לנזק, אבל הסיכון נמוך יותר ובכל מקרה המין האנושי כבר יודע בדיוק כיצד הם משפיעים על מערכות שונות בגוף).

שנית, מדובר בתרכובות כימיות שההשפעה שלהן חזקה במיוחד. מי שהמציא אותם, חוקר אמריקאי בשם ג’ון האפמן, מסביר שהם חזקים פי 10 בהשוואה ל-THC, ושבנוסף, בניגוד לקנאביס שמכיל גם רכיבים צמחיים שמאזנים את ההשפעות השליליות של ה-THC, לקנבינואידים הסינתטיים אין רכיבים כאלה (אגב, ההמצאה של חומרים מזיקים אלה, לפני כ-40 שנה, באה בעקבות איסור פדרלי על עריכת מחקרים בקנבינואידים טבעיים – איסור שיצר צורך לפתח תחליפים סינתטיים).

ההשפעה רבת העוצמה יכולה לחולל נזק חמור תוך זמן קצר – כך למשל נער בן 17 שלקח לא יותר מ-4 שאכטות של נייס גאי (עקב לחץ חברתי) נתקף בהזיות, היה משוכנע שרודפים אחריו ולמעשה סבל מפסיכוזה עד שלא הייתה ברירה והוא אושפז בכפייה בבית חולים פסיכיאטרי. על-מנת להימנע מאסונות מסוג זה חשוב להגיע אל אשפוזית גמילה מוקדם ככל האפשר.

מה הרקע הרגשי לשימוש בנייס גאי?

כל התמכרות, לרבות לנייס גאי, נובעת מקושי נפשי ומהיעדר כלים להתמודד איתו. בהתאם גמילה יעילה באמת מנקה קודם כל את הגוף – ומיד לאחר מכן מספקת מענה גם לצרכים הנפשיים של האדם, על-מנת שלא יחזור להשתמש בסם אחרי שישתחרר ממוסד הגמילה.

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן