maavar-logo
Loading
שעות פתיחה: 24/7

האם אפשרי באמת להיות "מכור לשעבר"?

נפש האדם היא דבר מורכב מאוד. גם כשאנחנו יודעים שפעולה מסוימת מזיקה לנו, או לא מתאימה לערכים שבהם אנחנו מאמינים, אנחנו עלולים לבצע אותה, ואפילו לא תמיד להבין למה זה קרה. התמכרויות הן דוגמה מצוינת לכך: אף אדם לא אומר לעצמו “אני רוצה להתמכר לאלכוהול”, ובכל זאת יש לא מעט מכורים לאלכוהול. באופן דומה, גם מי שכבר חווה את הסבל הרב שמייצרת התמכרות והצליח לשקם את חייו, עלול לאבד שליטה פעם נוספת – ולהתמכר מחדש להימורים, סמים, אלכוהול וכו’.

בהתאם התשובה לשאלה שבכותרת היא שההגדרה “מכור לשעבר” היא מעט מתעתעת – ולכן ההמלצה היא להתעמק בסוגיה הזו, להבין מהן הסכנות שאורבות למי שנגמל מהתמכרות כזו או אחרת, ומה כדאי לעשות כדי למזער את הסיכוי להפוך שוב למכור.

מעידה חד-פעמית שמייצרת ייאוש

אדם שהיה מכור למשל לאלכוהול יודע היטב שאסור לו לגעת במשקה אלכוהולי. מה קורה אם בכל זאת מתרחשת מעידה חד-פעמית? במצב כזה התוצאה עלולה להיות רגשות שליליים בעוצמה גבוהה: אשמה, בושה, תסכול, עצב ואפילו ייאוש. הכישלון עלול לגרום לאדם להרים ידיים, “ממילא אין סיכוי להצליח”, וכך לחזור להרגל שכמעט והרס את חייו ורק בזכות מכון גמילה מאלכוהול הצליח להתחמק מהרס הכבד, הרס חיי המשפחה ופגיעות חמורות אחרות. הדרך האפקטיבית ביותר להימנע מהייאוש היא לבקש עזרה – מהסביבה הקרובה או מגורמים מקצועיים.

מדרון חלקלק

לכאורה אדם שחווה תסמיני גמילה מסמים – תסמינים שעלולים להיות קשים מאוד, הן פיזית והן רגשית, וכוללים בין השאר הקאות, שלשולים, כאבים, דופק מואץ, הפרעות השינה, חרדות ועוד – והצליח להתנקות לא ירצה יותר לגעת אף פעם בסם.

בפועל, נפש האדם היא כאמור דבר מורכב במיוחד, ובפרט עלול להיווצר מדרון חלקלק: שימוש “חד-פעמי” באלכוהול, “רק” הימור אחד וזהו, הזרקה אחת “בלבד” – לרוב עקב סיטואציה מטלטלת שהאדם לא מצליח להתמודד איתה ולכן בורח אל אותו חומר שאמנם מזיק לו מאוד אבל גם מספק הקלה זמנית מהכאב הנפשי.

שיכוך הכאב, ולפעמים גם תחושת האופוריה, מגדילים את הרצון לחזור אל אותו חומר ומפחיתים את עוצמת הזיכרון של הסבל כתוצאה מההתמכרות. האדם מתמקד בהווה, מרגיש שבלי הסם או האלכוהול אין לו יכולת להתמודד עם קשיי החיים, ומכאן ועד התמכרות מחודשת הדרך קצרה.

טיפול גמילה מקיף

דרך אחת למזער את הסיכון של חזרה להתמכרות הרסנית היא לעבור טיפול יסודי ומקיף. במקרה של התמכרויות לחומרים פיזיים (סמים, אלכוהול, משככי כאבים ותרופות אחרות), השלב הראשון הוא תמיד ניקוי של הגוף כדי לנטרל את הכמיהה הפיזית, אבל מיד לאחר מכן חשוב להקדיש תשומת לב גם לפן הרגשי.

באופן דומה, גם טיפול גמילה מהימורים חייב לכלול מענה אפקטיבי למצוקות הרגשיות של האדם. כל התמכרות מקורה בקושי להתמודד עם מציאות מסוימת, כשההימור / העישון / ההשתכרות / ההסנפה וכו’ מאפשרים לאדם לברוח מההתמודדות. מאחר שהנזק מהבריחה גבוה, חשוב לצייד את האדם בכלים שיסייעו לו להתמודד עם מצוקות שונות – כלומר טיפול רגשי עמוק.

רשת ביטחון מקצועית

מכון גמילה מקצועי מספק למי שנגמלו מאלכוהול, סמים, הימורים וכו’ רשת ביטחון גם לאחר סיום תהליך הגמילה ולאחר שהאדם חזר אל מסגרת חייו הרגילה. רשת הביטחון עשויה לכלול מפגשים מעצימים שבהם האדם יכול לשתף בפתיחות את הקשיים ואפילו את המעידות החד-פעמיות, וכך להימנע מהידרדרות במדרון חלקלק ומתחושות ייאוש. תמיכה של אנשי מקצוע מנוסים מספקת לאדם בדיוק את הכלים הנחוצים לו כדי להמשיך במסלול הנכון יותר עבורו ולהפיק הנאה אמיתית מהחיים.

מוכנים לצאת לדרך חדשה?
צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן